tisdag 30 april 2019

Sista april i Uppsala...

För många i Sverige är begreppet sista april förknippat med majbrasor, vårsånger och kanske lite grillande av korv. Så såg även jag på denna dag, innan jag blev Uppsalastudent...

Jag har inte koll på traditionerna bland nuvarande studenter (vet att kvalborg blivit nåt viktigt, dvs dagen innan valborgsmässoafton, som alltså infaller på sista april), men jag har fortfarande stenkoll på tidsschemat för när jag var student.

8:00 Champagnefrukost hos J. Har man tur så finns det några jordgubbar, annars dricker man champagne på fastande mage.

10:00 Kolla på flottränningen. Gärna med nåt drickbart i handen, typ öl.

12:00 Sillunch på Norrlands nation. Eftersom få i sällskapet äter sill (eller för den delen potatis) blir det mest ett evinnerligt snapsande. Eller snaspande?

15:00 Mösspåtagning i Carolinabacken (alltså framför Carolina Redivia). Utmaningen är att ta sig på vinglande steg uppför backen SAMTIDIGT som man fortfarande har sin egen studentmössa i handen. Många drullar bort den vid sillunchen...

15:05 Champagnegalopp nedför Carolinabacken! Upplagt för att ramla omkull, men belöningen är att man får dricka mer champagne, bara man lyckas ta sig till Norrlands nation igen. Här har stockholmarna en fördel, deras nation ligger närmast backen...

18:00 Grillkväll hos S. Om man fortfarande står på benen hjälpligt, så finns det några få tappra själar som samlas hos S för att grilla. Givetvis bjuder hen på diverse drinkar med alkohol. Mestadels GT, för han är lite traditionell av sig, men en och annan Schnappi kan säkert slinka ned också. ;-)

SKÅL för en härlig Valborgsmässoafton!

När du läser detta förbereder jag för att jobba hemifrån. Som van Uppsalabo vet jag att det inte är nån idé att åka in till stan och göra nåt annat än fira, så det är lika bra att hålla sig borta. Jag firar med en lugn ridtur i skogen på lunchen istället...

8 kommentarer:

  1. Been there done that. Jag gick på gasque den dagen. Dessvärre har jag alltid ogillat Valborg - kallt och blåsigt men man förväntas vara glad. Som vuxen skämmer jag bort mig själv med att helt eller delvis ignorera högtiden och max se lite brasa på TV:n.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag var det helt ljuvligt väder! Sol och ljumma vindar. Jag red en långtur (eh, ok. Jag red lite vilse) och bara njöt. Perfekt firande måste jag säga. Hoppas du fick en bra valborg också!

      Radera
  2. Instämmer helt. Gotta see it to believe it! Jag råkade hamna i Uppsala nån Valborg som var tänkt som en vanlig hotellweekend, gissa min förvåning när hela staden var helt bananas. Rolig upplevelse faktiskt. Ska tilläggas att detta inträffade när jag var nyinflyttad till Sverige och inte hade nån som helst koll på att det fanns något som hette Valborg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det finns så många konstiga traditioner i Sverige när man börjar tänka efter. Att ens försöka förklara för nån som inte är uppvuxen med olika fenomen. Jag menar, både påsk och midsommar låter ju lätt bisarra om man ska förklara.

      Radera
  3. Kvalborg - Valborg - Finalborg, finns nog bara i Uppsala :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Whoot? Vad är Finalborg? Festar man även 1 maj numera?

      Radera
    2. Jajamen :) Allt för att dra ut på det...

      Radera
    3. Oj oj oj... Plötsligt är jag tacksam över att studenttiden ligger bakom mig. Vill inte veta hur mina vänner skulle klarat av tre dagars festande. Det var liksom nog "spännande" med en dag...

      Radera

Det finns en plan...

Jag har inte skrivit om det i bloggen någonting. Men för några månader snubblade jag över mitt drömboende. Där jag vill bo resten av mitt li...