fredag 26 april 2019

Städa själv eller leja bort?

Först var jag inne på att lyxa till med flyttstäd. Så skönt att slippa städa själv, dessutom med en garanti ifall hyresvärden börjar gnälla om att det är dåligt städat.

Sen tog jag in lite offerter och trots en liten lägenhet var det billigaste erbjudandet 1700 kr (efter RUT). Det sved. 1700 kr är mycket pengar numera. Ingenting jag slänger bort i en handvändning.

Så jag började fundera. 35 kvm är inte mycket yta att städa. Det borde gå att hinna med. Så jag satte mig och knåpade ihop ett städschema. Eftersom utflyttningen är 1 juli, så tänker jag att jag ska göra såhär:

21 juni. Dammsuga alla rum. Japp. På midsommarafton...
22 juni. Våttorka alla rum.
23 juni. Rengöra alla ytor.
24 juni. Städa kökskåpen.
26 juni. Putsa fönster (4 stycken)
28 juni. Frosta av kyl och frysfack. Rengöra.
29 juni. Städa badrummet inklusive putsa spegeln.
30 juni. Göra en sista check, ta ned lampor och ta bort städgrejer. Lämna nycklarna.

Jag tror att det ska funka med det är schemat. Givetvis kan jag göra vissa saker i förväg också, ifall jag tycker att jag har tid över nån av dagarna. Enda inköpet som behöver göras är en glastrasa från Clas Ohlson, så det känns som att det blir mycket billigare än 1700 kr.

Hur brukar ni göra vid flyttstäd? Städa själv eller anlita hjälp? Hur ser ni på städning överlag? Är det rogivande eller ett nödvändigt ont?

8 kommentarer:

  1. Har också funderat på det där med att köpa flyttstädning. Såg efter badrumsrenoveringen (vid stambyte i hyreshuset) hur noggrant det blev städat, kaklet blänkte! Men vet inte vilken lön denna flitiga thailändska hade. Svenska kunde hon inte, hennes engelska var mycket knapp. Antar att det säger en del om hennes makt i sammanhanget. Men oj, jag hade kunnat rekommendera henne som städhjälp. Säkert kan hon en massa annat också som ingen känner till. Men att betala 1700 kr tycker jag inte är för mycket, inte när man har en månatlig inkomst. Däremot verkar det inte vara så värst mycket att städa kanske?

    Flyttstädning skulle jag inte direkt se som rogivande, men om du tänker på nästa hyresgäst så blir det lättare. Med det menar jag att du bör lämna lägenheten i det skick du själv skulle uppskatta som ny hyresgäst. Det lönar sig i ett kliniskt rent samvete. Som jag ser det är ett gott samvete en förutsättning för verklig frihet. Inte ofta man hör folk tala om det. Frihet vill man gärna ha, men kanske utan att betala priset, dvs göra det rätta.

    Städning annars, för min egen skull alltså, är absolut mestadales rogivande. Man sköter ju om sitt hem! Trist bara när det gäller fönster, spis/ugn och under och bakom badkar...

    Din planering reagerar jag lite på. Man tar ju golv och ytor sist och inte först. Först går man på grovgörat, dvs badrum, kylskåp och frys, ugn och fönster. Dessa grottar inte igen på nolltid. Jag menar, när du dammsugit den 21 juni måste du ju göra det igen ändå den sista dagen! Men du gör ju förstås som du vill! :)

    /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väl just att jobbet känns så "enkelt" att göra, att jag lika gärna kan göra det själv. Vet att hyresvärden dessutom kommer renovera lägenheten efter att jag flyttat ut, så jag behöver inte vara supernoga. Tex ska golvet bytas (då man får stickor i fötterna av det) och alla rum tapetseras om.

      Min planering är inte exakt, mest en skiss för mig själv. Men givetvis blir det dammsugning även sista dagen, det är bara så dammigt nu att jag måste börja med att dammsuga för att inte virvla omkring en massa. Klurar dock på om jag verkligen vill åka dit så många dagar, så kanske slår jag ihop några dagars städande också.

      Radera
  2. 1700:- och du köper dig fri från alla åtagande vad gäller den gamla lägenheten framöver. Du kan dra ett streck där och då. Ingenting som kommer och biter dig i ändalykten efteråt. Dyrt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, med tanke på hur lite jobb det handlar om. Tar typ två timmar att städa alltihop...

      Radera
  3. Jag har flyttstädat några lägenheter i samma storlek och det tog mig långt mer än 2h. Jag städar regelbundet och är ganska pedantisk så fanns ingen ingrodd smuts... Ska man putsa fönster, torka av alla lister, dammtorka alla köksskåp och garderober, städa badrummet från topp till tå, kyl och frys mm så tar det tid. Med det sagt så kan jag fortfarande tycka att det är värt att gör själv för att spara pengar men räkna mer på 4-6h även om du har det hyfsat rent hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker ju lite att jag kommer städa lite extra noga fram tills jag flyttar också, så det inte är en massa onödig smuts. Just nu lutar det åt att göra det själv, men jag kanske ångrar mig när jag är mitt i flytthetsen. ;-)

      Radera
  4. Håller med anonym 13.18, 2 timmar låter väldigt kort för att göra en riktig flyttstädning. Om det sedan är värt pengarna vet ju bara du :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tid är pengar... Samtidigt har jag lite svårt för att se nån annan städa det lilla utrymme som är. ;-)

      Radera

Det finns en plan...

Jag har inte skrivit om det i bloggen någonting. Men för några månader snubblade jag över mitt drömboende. Där jag vill bo resten av mitt li...