söndag 14 april 2019

Flow på IKEA

Häromdagen var jag med om en märklig sak. Av diverse anledningar hade jag en ledig dag mitt i veckan. Då jag hade några småsaker jag behövde köpa på IKEA, så tog jag mig en tur dit. Det var väldigt lite folk där och jag strosade omkring i godan ro.

Tittade på lite intressanta lösningar till mitt kommande boende, funderade på om jag kanske skulle byta ut min säng mot en smart bäddsoffa (men jag tror jag behåller sängen, den är så skön!) och kollade upp några lampor jag tror skulle funka i köket.

Jag var lugn, jag var i nuet och jag njöt. Stannade upp vid ett tillfälle och insåg att jag inte hade en aning om vad klockan var. Jag hade hamnat i ett flow. Eh va?

När jag analyserade situationen på väg hem, slog det mig att nyckeln var att jag hade TID. Jag hade ingenting inbokat, inga tider att passa, ingen som väntade på mig. Jag hade kunnat vara på IKEA i en halvtimme eller i tre timmar. Det hade inte gjort nån skillnad.

Tiden var min att göra precis vad jag ville med den och den lyxiga känslan gav mig ett flow. Slutsatsen när jag parkerade bilen hemma igen var enkel. Jag behöver frigöra ännu mer tid än jag gjort tidigare, jag behöver stora sjok med tid, kanske flera dagar när jag har semester, där jag inte har någonting inplanerat. Givetvis en vag idé om att jag ska greja i stallet, laga mat och äta, förmodligen också rida när jag ändå är i stallet. Men jag mår bäst (och är lyckligast) när det inte står exakta klockslag i kalendern med saker att göra.

Samtidigt tror jag inte att jag mår bra av att "beta av" bokade tider under färre dagar. Jag tror att även dagar med tex möten eller träningar inbokade, behöver stora sjok med tid runt sig. Jag tänker lite på Bodil Jonssons "tankar om tid" och funderar på om jag kanske ska låna boken igen och läsa. Den finns som e-bok, så det är väldigt smidigt.

Sådär, då tog jag lite tid från dig när du läste det här. Hur tänker du kring tid?

2 kommentarer:

  1. Tid är den gåva och resurs vi fick när vi föddes in i denna värld. Vår uppgift är att förvalta den väl. Menar inte att vi är moraliskt skyldiga till det, utan att vi fått frihet att välja det som är gott eller ont.

    Är mån om att ingen får stjäla min tid, utan att jag är den som styr vad den används till. Det är jag som har ansvaret för den tid jag får varje levnadsdag.

    Du upplevde flow när du använde tiden till att strosa runt på IKEA. Det måste säga något om hur upptagen du varit på senaste tiden!

    Slöseri med tid är den tid som går till spillo när man inte kan känna glädje i nuet, eller åtminstone vara förnöjsam. Och detta för att man hindrar sig själv från sådan närvaro eller givande aktivitet. Någon annan kan förstås hindra en också. Ju mer "effektivt" samhället blir, desto mer tid riskerar vi att slösa. Effektiviseringar handlar om resursanvändning och där ingår klocktiden. Effektivisering kan då betyda att man mest ökar effekterna av klockanvändningen.

    Det var lite spridda morgontankar så här på söndagsmorgonen!

    /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spot on Eva!

      Du har helt rätt i att jag varit på tok för upptagen senaste tiden. Jag har hela vintern varit noga med att ha luft i kalendern, men det är nåt som händer när våren anländer. Jag får för mig att jag hinner/orkar mer än under vintern (förmodligen är det väl solljuset som piggar upp mig), men egentligen behöver jag precis lika mycket luft i kalendern som under vintern. Ofta behöver man inte välja bort lika mycket roligheter under vintern heller.

      Dags att vårstäda kalendern helt enkelt! :-D

      "Slöseri med tid är den tid som går till spillo när man inte kan känna glädje i nuet" skulle jag kunna trycka upp på en tavla och ha på väggen. <3 Så sant!

      Radera

Börsen gör mig nervös...

Det är konstigt hur hjärnan fungerar. På nåt vis har jag lättare för att ta motgångar än framgångar. Det är som att jag inte riktigt tror på...