tisdag 9 april 2019

Ofrivillig detox

Detox är ett "coolare" ord för avgiftning. Ofta är det kroppen som ska få sig en detox (vilket egentligen mest bara är flum, eftersom levern avgiftar kroppen alldeles av sig själv), men den senaste veckan har jag fått mig en annan slags detox.

Jag har haft en del strul med internet hemmavid. Eftersom det lite fint sammanfallit med att jag nojjar inför sista intervjun på jobbet och som ett led i min paranoia (heter det så?) fått för mig att de kommer kolla upp min surfhistorik på jobbet, inte vågat surfa nåt på jobbets dator, så har mitt surfande inskränkts något enormt.

Jag har åkt på en ofrivillig detox från internet. Jag tycker själv att jag inte är så mycket på nätet, men oh vad jag misstagit mig. Bara en sån enkel sak som alla bloggar jag läser, jag kollar facebook typ hundra gånger om dagen (som om jag skulle missa en världsnyhet om jag var inne bara två gånger/dag?), givetvis måste jag kolla Avanza sisådär tio gånger på en dag (återigen, vad tror jag ska hända? Jag säljer inte mina fonder och aktier, de ska ju bara tuffa på i många år till), jag hänger på några olika forum som handlar om både hästar, sparande och odling. Givetvis måste jag även där kolla så det inte hänt nåt superspännande senaste timmen.

Plus att jag förstås vill skriva på den här bloggen och svara på alla härliga kommentarer. <3 Det är inte optimalt när jag svarar ett dygn efter att ni läsare kommenterat.

Så summa summarum, jag har känt mig väldigt stressad över att jag inte "hunnit med". Ungefär som om världen skulle gå under om jag missade att läsa ett blogginlägg på "rätt dag" eller kolla facebook en gång till innan lunchen.

Nä, jag tror att det återigen är FOMO som spökar. Jag är rädd för att missa saker, att vara tvåa på bollen. Så jag ska fortsätta den här ofrivilliga detoxen med en lite mer frivillig dylik. Jag ska helt enkelt försöka vara mindre på nätet och mer med mina hästar. Sen behöver jag börja ta tag i rensningen inför flytten lite mer på allvar. Det drar ihop sig, även om det är knappt två månader kvar.

Hur gör ni läsare med Internet? Har ni speciella tider ni får surfa på eller känner ni också att alla appar tar över ert liv? Att vara fri kan ju också vara fri från sociala medier...

4 kommentarer:

  1. Just sayin: Surfnoja overall kan ju botas genom att installera nån VPN applikation. Då kan ingen kolla vad du surfat på. (VPN kan man ha på mobilen oxå) Förutsätter dock att du får installera applikationer. Det finns web proxys, men jag har aldrig provat nån och kan inte uttala mig om hur bra dom är.

    FOMO finns absolut. Jag har blivit väldigt mycket bättre på att lägga undan telefonen. Det är tragiskt åka tunnelbana i Sthlm och 90% av människorna håller på med sina telefoner non stop. Fan ingen som dagdrömmer längre...

    Det gäller att veta vad ens pitfalls är i surfandet. Jag vet ju själv vad jag drar igång om jag knappar in "youtube" - det djupaste hålet på internet. Jag är SJUKT glad att jag insåg omgående när Facebook kom att det där skulle jag aldrig skapa nåt konto på för jag kände mig själv så väl att jag förstod att jag skulle trigga igång ett beroende.

    Ibland är det okej att vara extra aktiv online. Men det gäller att vara medveten. Skiner solen borde det vara som när ens mamma sa "ut och lek!" - Så det låter fantastisk att du väljer vara tillsammans med hästarna, det är ju (antagligen) därför du skaffat dom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Kitty... Det där är rena grekiskan för mig. Vad är en VPN-applikation? Hur hittar jag en sån?

      Åh, dagdrömma! <3 Det brukar jag göra när jag promenerar. Men jag har haft svårt att komma iväg och promenera nu ett tag, ska absolut ta mig i kragen och gå ut. Synd att våren försvann och aprilvädret slog till bara.

      Radera
  2. Jag är som Kitty, skaffade aldrig FB, fattade vad det skulle innebära. Älskar att följa bloggar men kommenterar bara på enstaka, noga utvalda;-)

    Jobbar ju på förskola och där får vi inte använda mobil så det blir inte så mycket ändå.

    Och ja, vad hände med vädret - Burr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh! Nu känner jag mig hedrad Ingrid. <3

      Önskar att jag hade kunnat skippa fb. Men steget är lite för stort än så länge, ffa när jag vill ha koll på vad som händer i lite olika grupper. Min reko-ring är tex bland det bästa på fb.

      Radera

Utgifter för mars + strejk

Ja, jag vet att jag är sen att rapportera om mars. Men jag har hamnat i nåt slags konstigt mentalt läge där jag blivit fyra år igen och allt...