onsdag 17 april 2019

Ändrade matvanor

Förut åt jag ett mål lagad mat om dagen. Var helt övertygad om att det aldrig skulle gå att hinna med två lagade mål, så istället åt jag fil med skivad banan och müsli till middag på vardagarna (och som lunch på helgen).

Sen började jag räkna på kostnaderna för fil, banan och müsli kontra gryta med ris.

Först jämförde jag vad det kostade med fjällfil som jag äter och vanlig a-fil. Per portion blir det 4,475 kr jämfört med 2,775 kr. *Total chock*

Så av bara farten (eftersom jag läste på frugalwoods att ris var billigt) så jämförde jag portionskostnaden mellan de olika basvaror jag brukar äta. Nu är det här alltså mina portionsstorlekar, kanske äter ni andra mer/mindre än mig. Men iaf...

Ris kostar 0,938 kr/portion (om man köper willys 2 kg-förpackning, kan man rymma 5 kg är det ännu billigare). 
Barilla spagetti (som jag älskar) kostar 0,9744 kr/portion. 
Bulgur kostar 0,989 kr/portion. 
Potatis kostar 1,09 kr/portion. 
Men värst av allt! Den övriga pastan från Barilla (tror jag räknade på fjärilar) kostar 1,56 kr/portion. Det är ju rena rånet! :-O Jag tycker ju spagettin är godast, alltså är det ju bättre att jag bara äter sån pasta än att jag varierar sorten. 


Så i höstas (när jag gjorde uträkningen) började jag lägga om kosten. Jag gjorde flera olika grytor från boken Studentmat (ja, jag lovar, det kommer nåt recept vad det lider) och frös in portionsvis. Sen när jag planerade veckans mat, så såg jag till att alltid få in fem måltider med ris + gryta under veckan (man ska tyvärr inte äta ris oftare pga mängden arsenik i maten källa) och resterande nio måltider består av pasta/bulgur/potatis med tillbehör, eller soppa som jag gärna gör vintertid och äter med nåt gott bröd. 

Min matkostnad har minskat drastiskt. Jag har inte stenkoll på mina utgifter, men jag märker att kreditkortsräkningen blir lägre för varje månad. 

Har ni tips på nån god gryta? Krav är att den inte ska innehålla baljväxter, för det klarar jag tyvärr inte av att äta... 

2 kommentarer:

  1. https://www.ica.se/recept/flaskfile-osso-buco-257587/

    Jag brukar koka den på fläskytterfilé som blir billigare (oftast 59kr/ kg när jag köper den på Willys). Då fläskytterfilé inte är lika mört som fläskfilé blir koktiden lite längre, men smaken är lika god. Jag har skiftat mellan pasta och ris och båda tillbehören funkar utmärkt. Gremolatan som nämns i receptet brukar jag hoppa över då grytan ger tillräckligt med smak som den är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh mums! Den måste testas! Får hålla lite koll när Willys har billig fläskytterfilé nästa gång. Dock måste det vara svenskt kött, så det dröjer nog lite.

      Radera

Utgifter för mars + strejk

Ja, jag vet att jag är sen att rapportera om mars. Men jag har hamnat i nåt slags konstigt mentalt läge där jag blivit fyra år igen och allt...