måndag 29 april 2019

Tonfisksås

Eftersom jag inte kunde bestämma mig för vilken av dessa underbara såser som är godast, så är jag tvungen att skriva ned bägge recepten. Fler fantastiskt goda recept finns i boken Studentmat som du kan köpa hos bokus för bara 125 kr (jadå, den går att köpa för samma pris även på andra ställen). Jag använder boken nästan dagligen i min matlagning och den har revolutionerat mitt sätt att se på tex lök och vitlök.

Vit tonfisksås 
1 gul lök
1 msk olivolja
1 tsk curry
1 burk tonfisk i vatten
1 dl grädde
salt, peppar

1) Skala och hacka löken. Stek den mjuk ihop med olivoljan.
2) Tillsätt curry och låt steka med nån minut.
3) Häll på tonfisken inklusive vattnet samt grädden. Koka upp, smaksätt med salt och peppar.

Blir två portioner för mig som är liten i maten, så jag brukar dubbla allt och frysa in tre portioner. Jag äter med pasta eller ris till.

Röd tonfisksås
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk olivolja
2 burkar tonfisk i vatten
400 g krossade tomater
salt, peppar ev andra kryddor

1) Skala och hacka löken och vitlöken. Stek dem mjuka ihop med olivoljan.
2) Tillsätt tonfisken utan vatten samt krossade tomater. Hetta upp.
3) Smaksätt med salt, peppar och tex oregano eller basilika. Jag använder italiensk salladskrydda som jag råkar ha två burkar av utan att jag vet varför.

Blir fyra portioner för mig (tre vanliga enligt receptet) som jag äter med pasta eller ris till.

2 kommentarer:

  1. Tonfisk är underskattat i varm matlagning! 25% protein till billig peng.

    Den röda såsen har jag gjort då o då i 20 år, den är fin, dock inte som matlåda på jobbet :) Gnällpellarna där brukar tycka att uppvärmd fisk i micron luktar skumt.

    Nu ska jag prova den vita såsen oxå, tack för receptet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag älskar verkligen tonfisk! Inte färsk dock, det måste vara konservburk. :-)

      Kul att du gjort den röda, men trista personer på jobbet. Jag brukar värma min ändå jag. :-P

      Radera

Utgifter för mars + strejk

Ja, jag vet att jag är sen att rapportera om mars. Men jag har hamnat i nåt slags konstigt mentalt läge där jag blivit fyra år igen och allt...