måndag 22 april 2019

Heltidsjobb med tre hästar

Varning! Detta inlägg kommer handla om hästar. Scrolla vidare ifall ni inte orkar med. ;-)

Kryddpåfyllaren undrade i torsdags "hur du får vardagen att gå ihop med att arbeta heltid och ta hand om och rida tre hästar varje dag."

Det finns ett ganska enkelt svar på frågan, men jag ska försöka fördjupa mig lite i alla fall. Jag tycker om att lyssna på bra poddar om hästar och kan verkligen rekommendera det här avsnittet av Ridsportpodden med Jens Fredricson Ungefär 19 min in i podden säger Jens, som svar på hur man som icke proffsryttare kan utvecklas inom ridningen, de magiska orden "Då får man anpassa målen för det".

Så det enkla svaret blir nej. Nej, jag skulle aldrig kunna få ihop vardagen genom att arbeta heltid, sköta och rida tre hästar varje dag. Så det gör jag inte. Jag har istället anpassat målen med hästarna utifrån min verklighet.

Till att börja med går mina hästar på lösdrift. Det innebär att jag slipper alla dessa evinnerliga utsläpp och intag varje dag, för att inte tala om att mocka boxar vareviga dag. Min valack Björn är en sån där jobbig häst som vänder upp och ned på boxen varje natt, så allt måste sorteras i typ en timme. Puh!

Sedan är mina hästar snälla och använder inte ligghallen (byggnad som de kan gå in i istället för stall, men som de själva väljer när de är inne i) särskilt mycket som toalett, så det räcker att jag mockar där en gång/vecka.

De har en sk thermobar med vatten, som kräver påfyllning med vattenslag varannan dag. Medan den fylls på, så packar jag höpåsar för två dagars fodring.

I samband med att jag fodrar (morgon, efter jobbet, precis innan jag går och sover) kollar jag även att hästarna mår bra. Har man haft en häst i några år, så lär man sig snabbt att läsa av om nåt är fel.

Sen var det det här med ridningen... Det finns en konstig missuppfattning bland hästfolk att man "måste" rida varje dag. Likaså att den ska vila hela sommaren på bete. Sånt har jag aldrig begripit mig på.

Forskning visar (se tex Graham-Thiers P. and Bowen, BA. 2013. J Equine Vet Sci 33, 581-585.) att hästar som rör sig fritt i större hagar efter 14 veckors vila (!) hade lika bra kondition som hästar som stått på stall och tränats 1-2 timmar/dag. De hade dessutom bättre kondition än hästar som stått uppstallade utan träning under perioden.

Jag rider därför mina hästar enligt en sporadisk metod. Det betyder att de går 2-3 gånger/vecka, oftast rider jag en häst/dag, ibland rider jag inte alls och ibland rider jag två hästar/dag (tex på helgen). Jag har ett system, med magneter på kylskåpet, där jag markerar vilken häst som ska ridas kommande dag, samt vilka typer av pass den hästen gått senaste tiden. På så vis kan jag tex se att Anette har hoppat och gått dressyr (nåt hon älskar) de två senaste passen, dvs vi bör rida ut nästa gång jag rider henne.

Under perioden november-februari rider jag ännu mer sporadiskt, då går mina hästar in i sin viloperiod och jag rider bara när jag har lust. Är det fint väder i november kan det mycket väl bli lika mycket ridning som vanligt, men det kan lika gärna bli tre pass totalt på hela månaden. I gengäld går mina hästar mer under sommaren, då det är ljust på kvällarna och det finns ofta mer energi att rida flera hästar. Dessutom går de på bete sommartid, så varken mockning, foderpackande eller vattenpåfyllande tar nån tid.

Jag är en hobbyryttare, även om jag tävlar lite lätta klasser, och för mig är gemenskapen och umgänget med hästarna viktigare än själva ridningen. Dock märker jag på min kropp om jag inte ridit en period, då blir jag ofta stel i ryggen. Likaså kan det märkas på humöret, jag mår bra av att vara helt i nuet som jag är när jag rider. :-)

Så det blev ett långt svar på din fråga Kryddpåfyllaren, hoppas att det var intressant läsning. :-)

Sen kan jag tillägga att efter min flytt (som minskar min restid till jobbet med 40 min/dag) kommer jag dessutom få det ännu enklare med hästarna, eftersom jag slipper lasta och åka iväg till ridbana/ridhus ifall jag vill ha bra underlag. Det kommer bli så enormt lyxigt med ridbana på gården!

6 kommentarer:

  1. Tack för informativt och trevligt inlägg. Finns det en vilja så finns det en väg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen sant. Kul att du gillade inlägget. :-)

      Radera
  2. https://www.svd.se/relationen-till-hasten-avslojar-var-civilisation#xPlmJj-comments

    I kommentaren till artikeln står att hästarna levde utomhus. Vad innebär lösdrift som du skrev om här?

    Jag är nog lite rädd för hästar. De kan ju sparka en hårt. Men vackra är de förstås! :)

    /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lösdrift innebär att de är ute dygnet runt, men har en byggnad de kan välja att gå in i om de vill, närhelst de vill. Man behöver dock sköta om hästar även på lösdrift och framförallt krävs det att man har bra mark, så hästarna inte står i en gyttjepöl dygnet runt.

      Hästar kan verkligen sparkas hårt! Det kan vara klokt att vara lite hästrädd, faktiskt bättre än de som är rädda men låtsas vara tuffa. Själv har jag lärt mig läsa av hästarna reaktioner och undviker de farligaste situationerna, så jag har peppar peppar bara blivit sparkad en gång. Då stod jag dock så nära (vilket är att rekommendera, antingen supernära eller utom räckhåll) att sparken inte tog ordentligt.

      Radera
  3. Tack Elinnea!
    Då förstår jag hur du får det att gå ihop.
    /kryddpåfyllaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är ingen supermänniska precis. Hehe. Snarare tvärt om. Lata sig är det bästa jag vet. ;-)

      Radera

Utgifter för mars + strejk

Ja, jag vet att jag är sen att rapportera om mars. Men jag har hamnat i nåt slags konstigt mentalt läge där jag blivit fyra år igen och allt...