lördag 27 april 2019

Odla del 2

Det var en förbaskat hög tröskel att kliva över, för att komma igång med att odla. Jag vill egentligen börja odla, men jag kan inte bestämma mig för VAD jag vill odla.

Jag har kommit så pass långt att jag bestämt mig för att skapa ett litet paradis för bin, humlor och fjärilar. Så det första jag tänkte göra är att hitta nån söt form på Myrornas, för att göra en bivattnare. När väl den är på plats, så vill jag odla timjan och mynta, som dessa insekter tycker mycket om.

Men tanken med att odla var ju att jag skulle ha nytta av det som kommer upp också. Nånting säger mig att timjan och mynta inte tar upp en hel pallkrage heller. Så...

Vad tror ni om följande växter ni som kan odla? Är nån av dessa bombsäkra för en total nybörjare?

Kålrabbi
Palsternacka
Smultron

Är också sugen på en stor kruka med en svartvinbärsbuske i. Jag är lite småförtjust i ätliga saker som är lila, lovar att det kommer ett inlägg om det vad det lider...

Men är jag helt ute och cyklar? Eller kan det funka att odla dessa grejer på en uteplats i sydost?

12 kommentarer:

  1. Mynta vill du inte odla direkt i pallkragen för då kommer den ta över helt. Sätt den i en kruka. Hur använder du kålrabbi? Bland det lättaste du kan odla är squash

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oups! Tack för det tipset. Dålig koll på hur bra vissa växter växer. ;-) Jag äter kålrabbin rå, supergod! Squash använder jag en del i matlagningen, så jag kanske ska prova den?

      Radera
  2. Håller med om squash, går inte att misslyckas med :). Timjan o ffa mynta brukar vara lätt, smultron också men de smakar ju inte som vilda tyvärr. /Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va? Smakar inte smultronen som de vilda? Meh... Då faller ju idén. Jag vill ha den där goda smultronsmaken. :-/

      Radera
  3. Udda urval och kombination om du frågar mig, men vi är alla olika :) Har du EN pallkrage eller TVÅ på höjden? Om du ska odla rotsaker som växer nedåt så behöver dom ju utrymme och du kommer behöva mer planteringsjord för att fylla upp. Inga grönsaker växer bra i dålig jord utan tillsatt gödsel oxå vill jag påminna, lätt folk glömmer den lilla detaljen o tror att samma gamla jord kan ge god skörd år efter år på samma plats.

    Vad har du för syfte & mål med odlandet? En kul grej eller för att dryga ut matbudgeten är oxå två olika saker. Jag skulle självklart rekommendera något du gillar att äta mycket av och som har dyrt kilopris i affären. Palsternacka är rätt billigt och Smultron lär du inte bli mätt på. Smultron kan jag förövrigt rekommendera att guerilla-odla i vilken random rabatt eller slänt som helst, ej pallkrage kanske. Dom sprider sig som attan efter ett tag. Det är mina gamla blomrabatter ett bevis på..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mer food for thought:
      Tänk såhär oxå kanske.. Inte bara EN gröda kan ge skörd på en säsong. Väljer du några grödor med kort utvecklingstid så hinner du så-skörda-så nåt annat-skörda på en liten yta innan kylan kommer. Dvs du kan odla ätklara rädisor på mindre än en månad tillsammans med spenat & ruccola och när du skördat dessa så sätter du dit nåt annat som stått i krukor på tillväxt samtidigt. Till slut tajmar du in Grönkålen som gärna står kvar ute när första frosten kommer och till sist ska vitlöken sättas sent på höstvintern för att skördas innan du sätter nästa omgång rädisor till nästa vår...

      Ungefär så :) men det är kanske rätt ambitiöst ska jag gärna erkänna ..

      Radera
    2. Hold your horses Kitty! Jag blir alldeles överväldigad här. Alltså jag kan noll och inget om odling. Därför valde jag ut några växter som skulle vara enkla att odla. Men jag har inte ens köpt nån pallkrage.

      Alltså syftet är väl typ att se om jag öht får nåt att överleva. ;-) Jag blir alldeles snurrig när jag läser om kort utvecklingstid och att så-skörda-så. Känns som man måste ha en plan då...

      Gaaah. Känns genast enklare att sponsra Reko-ringens odlare istället...

      Radera
    3. Haha...jag blev så inställd på att optimera :) Men det går bra att tagga ned oxå! En fin planta Rabarber då? Och Jordgubbar runtom? Örter i lerkrukan INGEFÄRA från IKEA, 29 eller 49kr stk, 3 blandade? För din mynta, timjan & oregano. Den blir sådär härligt rustik med kalkavlagringar efter ett år...

      Radera
    4. Haha, du är himla härlig Kitty, jag förstår att du gick igång lite. :-) Du tänkte alltså en pallkrage med rabarber och jordgubbar runt? Eller två på höjden då med? Antar att jag då köper färdiga plantor?

      INGEFÄRA såg perfekt ut! Ska nog köpa några sådana till kryddorna. Kanske är jag tom så lat att jag köper färdiga kryddor i affären och bara byter jord på. Det ska tydligen fungera bra. Så kan jag ställa krukorna bredvid bivattnaren också. :-D

      Radera
    5. Hmm.. jag har ingen rabarber själv så nu blev jag är lite osäker på hur djupa rötter den har. Och om du sätter pallkragen rakt på gräsmattan eller hur du tänkt. Jag tänkte mest att Rabarbern sköter sig själv så bra, är flerårig, tidig gröda och så kan man göra paj och kompott att äta. Jordgubbar behöver iaf bara en pallkrage på höjden.

      Jag avundas dig för all gratis gödsel du förmodligen har från hästarna. Du kanske bara ska odla en kompost :)

      Radera
  4. Har själv all min odling i pallkragar. Jag kör minst 2 på höjden för att få lite odlingsdjup. Gräslök, oregano om du vill ha fler kryddor. Rabarber, själv gör jag rabarberpaj, rabarbermarmelad med kardemumma och vanilj. Och sist men inte minst, rabarber som blir över slantar jag och fryser in. Sen lägger jag dem frusna i vatten. Supergott med rabarbervatten varma dagar.
    Squash definitivt och grönkål! Grönkålen klarar några minusgrader och det är lättodlad. Du kan skörda länge på bara 1-2 plantor.
    /Horsewood9

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rabarber är gott, men visst är de såna där som också gillar att breda ut sig? Dvs de kommer uppta en hel pallkrage vad det lider?

      Men grönkål är ju äckligt. ;-)

      Radera

Börsen gör mig nervös...

Det är konstigt hur hjärnan fungerar. På nåt vis har jag lättare för att ta motgångar än framgångar. Det är som att jag inte riktigt tror på...