lördag 25 maj 2019

Potatisgratäng del 2

Så har jag testat receptet från Vår kokbok. Jag tänkte att det receptet skulle vara en grund för mina experiment med innehållet längre fram, men jag får nog tänka om.

Till att börja med måste jag rekommendera att köpa stora potatisar, så det blir mindre att skala och dessutom enklare att skiva potatisarna. Eftersom jag inte har nån matberedare, så är det lite tidsödande att skiva potatisarna för hand. Men jag kommer ju inte göra potatisgratäng varje vecka, så det får funka helt enkelt.

När jag hackade lök (2 st) tyckte jag det blev en enorm mängd, så jag nojjade lite över det. Trots att jag tidigare haft purjolök, som förstås också gav stor mängd.

Ett knep jag vill dela med mig av är att blanda salt och svartpeppar innan man börjar strö ut det, för då är det lättare att se att det blir jämnt fördelat.

Det kändes aningens lite med 3 dl grädde, men kompenserades med att jag tror att det blev mer ost än receptet (300 g). Då jag rivit den för länge sedan och lagt i frysen, så vet jag inte riktigt vilken sort det var, men förmodligen nån billig prästost.

Det doftade helt vansinnigt gott när det tillagades! Jag gick ut en sväng medan gratängen stod i ugnen och när jag kom tillbaka kändes det lång väg att det tillagades nåt med vitlök i. MUMS!

Jag lät gratängen svalna ordentligt innan jag åt. Tyvärr kändes den inte alls så krämig som jag vill ha den (missförstå mig rätt, den var god, men inte sådär lyxig äta-ute-gratäng). Alltså blir slutsatsen att jag inte kan använda mig av det här receptet Så nu spanar jag efter ett annat recept. Det jag tänker testa härnäst blir nog det här, då jag har lite jordärtskockor i kylen. Dock kommer jag ta 4 dl grädde och skippa timjanen.

Återkommer med rapport!

7 kommentarer:

  1. Ett misstag jag gjorde en gång var att lägga den skivade potatisen i vatten. Blev inte alls lika krämig eftersom vattnet drar stärkelsen ur potatisen. Minns inte riktigt om jag gjorde det för att förbereda i god tid innan jag skulle slänga ihop gratängen senare eller om det var någon annan anledning. Men just sayin - liten detalj men tråkig konsekvens, undvik detta misstag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skalad potatis mörknar om den får ligga framme, att lägga den i kallt vatten gör att den inte missfärgas, kanske det var anledningen.

      Radera
    2. Fasiken! Jag la ju potatisen i vatten eftersom jag inte ville missfärga den. Suck och dubbelsuck. Men jag har en plan inför nästa potatisgratäng, den kommer att bli så mycket bättre! Uppdatering så snart jag testat och då blir det INGA potatisar i vatten.

      Radera
  2. En del kokar skivorna i grädde innan de gör gratängen? Kan det göra att den blir extra krämig?
    Själv har jag aldrig lyckats göra en god potatisgratäng. Jag är urusel på det!
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det föreslår många recept. Jag tycker det låter så himla krångligt och så blir det extra diskning. Men om det är vad som ska till för att få en krämig potatisgratäng, så är jag beredd att testa. Får bli nästnästa gång jag gör gratängen. :-)

      Radera
  3. Tycker att buffelabbet (ica) har kommit fram till det bästa receptet.
    /Js

    https://www.ica.se/buffe/artikel/labb-potatisgratang/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah. Det handlar alltså om att fast potatis ska förkokas, då blir det godast. Jag misstänker att jag gjorde bort mig helt när jag tog mjölig potatis och åt dagen därpå. Jaja, gör om gör rätt. Tack för länktips!

      Radera

Det finns en plan...

Jag har inte skrivit om det i bloggen någonting. Men för några månader snubblade jag över mitt drömboende. Där jag vill bo resten av mitt li...