söndag 12 maj 2019

En dag som fri

Jag började fundera på det här när jag var ute och mockade i hagen häromdagen (klassiskt sisyfosarbete). Även om min hägrande frihet är möjlig först 2032, så finns det en ganska stor chans att jag fortfarande har tre hästar när den dagen kommer. Den äldsta skulle vara väl över 20-strecket förvisso, men samtidigt har den flertalet gamla hästar i släkten. En blev tex 33 år och en annan fick föl som 25 åring. Så låt oss utgå ifrån att alla tre hästarna är kvar och mår bra.

Jag tänker att även om det är en fantastisk känsla att vara fri, så kommer det ändå finnas speciella dagar och vanliga vardagar. Jag jämför tex med mina föräldrar, som är pensionärer, de har helt vanliga vardagar då de gör lite allmänt pyssel med sånt de tycker är roligt och sen vissa dagar när de åker utomlands, dricker färgglada drinkar och njuter av dyrare mat. Det går inte att hålla vardagen stången, helt enkelt.

Men jag tänker mig att det ändå blir en vardag jag själv väljer, istället för alla dessa tradiga möten och utbildningar om ointressanta saker (host GDPR host).

Så en vanlig dag som fri... Eftersom jag har lite dålig fantasi såhär på helgen innan första semesterdagen, så utgår jag ifrån att jag bor typ där jag bor nu (eller att det är nåt liknande i Skåne). Dvs jag har rätt nära till mina hästar från min bostad.

Dagen börjar med att jag kliver upp och gör morgonbestyr. Kanske kollar lite facebook eller förbereder för dagen. Efter någon timme är jag tillräckligt hungrig för att äta frukost.

Efter frukosten går jag ut till hästarna. Tar in Anette, gör i ordning henne och rider. Sen går jag in och lagar en riktigt god och nyttig lunch. Jag misstänker att jag fortfarande kommer vara galen i tonfisk, så det blir säkert en tonfisksås med ris. När jag smält lunchen lite är det dags att gå ut och rida Björn. Sen är det dags för middag, då blir det nog rester från dagen innan, eller nåt från frysen (jag tänker ju att tonfisksåsen jag gör till lunch blir ju fyra portioner, så två åker i frysen och en sparas till morgondagens middag). Efter middagen rider jag Celine och njuter av att ha haft en riktigt bra dag.

Det som dock stör min dröm lite, är att jag inte beter mig såhär när jag är ledig. Jag hoppas verkligen att det beror på att jag har behov av vila på grund av jobbet och arbetsbelastningen, men när jag väl har semester brukar jag sällan orka rida mer än två hästar i alla fall. Och om jag orkar, så går det inte, för att jag har en massa tråkiga måsten (flyttpacka...) att göra.

Har du funderat något på hur ditt liv skulle se ut som fri? Säg att du vinner 20 miljoner imorgon. Vad skulle hända då?

2 kommentarer:

  1. Jag har, som många med mig, verkar det som, varit sjukskriven för utmattningssyndrom. Det var såklart jobbigt, men så som mina dagar såg ut då, så tänker jag mig faktiskt att det till viss del ska vara som fri.
    Går upp vid 8, dricker kaffe, filosoferar, läser nyheter på mobilen, äter lite frukost i lugn och ro, medveten om varje tugga. Tyst.
    Efter det påklädning och lite plock-bestyr, kanske slänga i en tvätt. Sedan en promenad i skogen. För att återhämta sig och njuta av naturen. Jobba upp lite aptit. Sedan en enkel lunch (typ omelett och lite sallad, en knäckemacka eller så), lite kaffe på det. När jag var utmattad så vilade jag efter lunch, eller mediterade eller så. Men som frisk och fri tänker jag att jag tar mig an något projekt. Bygger något, förbättrar något hemma, grejar i trädgården, läser något, sträckser en serie på Netflix. Ja, du vet.
    Sedan tränar jag vid 5-tiden. Kanske inte varje dag, men ganska många dagar, något roligt gruppass på friskis, eller så är jag ledare där själv. Sedan är det middag. Med de som bor hemma. Och lite umgänge på det. Just det, tvätten måste jag ju ta hand om.
    Kolla nyheterna. Läsa lite. Sedan natti-natti vid 22:30-23.
    Perfekt.
    Det skulle vara en normal dag.
    Annars skulle jag packa ryggan och gå ut och vandra med tält och stormkök. Eller paddla havskajak. Eller åka turskidor i flera veckor. Fy fan vad gött!
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste säga att den där dagen lät väldigt trevlig också. Bara jag får byta ut "promenad i skogen" och "träning" med "uteritt i skogen" och "hoppträning". ;-)

      Fördel när man är fri är ju att man kan växla de "normala" dagarna med härliga långdagar ute i naturen när man själv känner för det, inte när det är helg enligt almanackan. Det är nog det bästa nu när jag tänker efter, att man kan anpassa helt efter vad man själv känner för, varje dag.

      Radera

Utgifter för mars + strejk

Ja, jag vet att jag är sen att rapportera om mars. Men jag har hamnat i nåt slags konstigt mentalt läge där jag blivit fyra år igen och allt...