måndag 27 maj 2019

Kursändring

För några dagar sedan sålde jag mina aktier i Cloetta. Det är en långsam början på en kursändring för min del. En kursändring från utdelningsaktier till indexfonder. Jag har insett att det som var så roligt med aktier i början (när jag hängde på twitter, blev omnämnd i Prata Pengar-podden och läste allt jag kom över om olika bolag) har blivit ett stort, trist måste. Jag slutade med twitter, för jag tänkte att det blev lite för mkt fokus på att ha många likes och retweets. Men det räckte inte.

Jag har insett att jag, i alla fall som livet är nu, inte har orken att vara påläst och hålla koll hela tiden. Mina aktier i Wise Group sjönk drastiskt (-15 %) och jag iddes inte ens ta reda på varför. Jag mindes plötsligt inte ens varför jag hade köpt dem från början (har nåt vagt minne av en peppande twittertråd kring diversifiering och att jag saknade just det segment som Wise Group består av. Typ) och nu har jag ingen lust alls att ha dem. Men jag avvaktar lite till ifall de går upp igen.

Men Cloetta, som jag köpte för att jag gillar godis (typ kexchoklad och gott och blandat från dem) passade jag på att sälja nu när de gått några hundralappar plus. Mest för att jag inte orkar hålla koll på vad som händer i godisvärlden, för att inte tala om hur efterfrågan på nötter påverkar affärsmodellen. Snark liksom...

Det lutar åt att jag så småningom skalar ned portföljen så den enbart består av Axfood, Castellum, Swedbank och Swedish Match. Men jag kommer inte köpa mer i nåt av de bolagen nu, utan istället peta in pengarna i en indexfond (förmodligen DNB Global Indeks). Mest för att jag inte riktigt vågar lägga 30' på Swedbank när de minskat med 22' hos mig och de andra tre är för dyra nu.

Nä, indexfonder känns tryggare på nåt vis. Då slipper jag dessutom fundera på ifall aktien är billig eller dyr just nu.

Tror för övrigt att jag satt fingret på varför jag gillat utdelningsaktier så mycket. Det var en period när jag inte kunde spara mer till portföljerna, utan istället fyllde på bufferten (som ständigt blev naggad ifrån dvs jag fick fylla på om och om igen) och då blev utdelningarna de enda tillfällena att köpa nytt. Nu när jag sparar undan 2600 + 450 kr varje månad, så är läget ett helt annat och det är mycket enklare att köpa fonder för alltihop utan att behöva tänka så mycket.

Hur tänker ni andra kring varför ni har en viss aktie/fond?

4 kommentarer:

  1. När jag läser dina argument så tror jag att du gör det som känns rättast för dig just nu. Kan du inte resonera kring varför du har en specifik aktie, då ska du nog inte ha den. Det var kul ett tag och just nu är det inte det, so what? Det är ju inte som att du förlorar några pengar genom att vikta över till Indexfonder med det kapital som du anser dig ha tillgängligt. Att ta det beslut som känns rätt för dig i stunden är viktigt och att förenkla för sig själv ska inte kännas som någon prestigeförlust. I framtiden kanske intresset återvänder och då är det väl inte värre än att du köper på dig flera aktier då om du känner du orkar lägga tiden på det.

    Fru EB lär väl jubla åt ditt resonemang ovan och välkomna dig in Indexfondernas varma famn ;)

    Själv har jag lite 50/50 läge just nu. Har valt ut 3 Globala + 2 andra fonder som får äta kakan om inte nåt av bolagen i min utdelningsportfölj makes very much sense att öka i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så klokt du skriver! :-) Du har ju rätt i att det här är det som känns bäst för mig just nu, sen vad jag hittar på för nåt om ett år vet man ju aldrig...

      Jag vill egentligen minska besöken i avanzas app och ska det gå så behöver jag ha fonder och aktier som jag inte behöver titta till hela tiden.

      Radera
  2. Kan tipsa om Avanza global, längre avgift än dnb, men i princip samma utveckling.
    Jag har båda (fråga inte), men mest i Avanza global.
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha. Jag med... Men kände ändå att jag var lite tryggare med DNB trots allt. Fråga mig inte varför, förmodligen nåt med att jag inte riktigt fattar hur Avanzas fond fungerar (matarfond?) och då säkrade upp med en fond jag haft i många år.

      Radera

Börsen gör mig nervös...

Det är konstigt hur hjärnan fungerar. På nåt vis har jag lättare för att ta motgångar än framgångar. Det är som att jag inte riktigt tror på...