torsdag 16 maj 2019

Min whiteboardtavla

Jag är ett planeringsfreak. Jag har det från min mamma, som var ökänd på sin arbetsplats för att vilja veta exakt vad som skulle hända de närmaste månaderna. Vilket är lite svårt ibland. ;-)

Jag älskar när folk har framförhållning och när jag vet att evenemanget x kommer att inträffa om tre månader och fyra dagar. Jag vill ha koll helt enkelt.

Samtidigt försöker jag vara spontan ibland och framförallt så försöker jag skapa luft i mitt schema, både på jobbet och hemmavid. Till min hjälp i detta har jag min whiteboardtavla. Jag tänkte först fota den, men så slog det mig att jag avslöjar för mycket om mig själv då. Så låt oss bara säga att den är vit, med text på, ok?

Jag har egentligen två olika funktioner på min whiteboardtavla. På vänstra sidan står veckans dagar, följt av noteringar om det viktigaste de dagarna. Tex kan det stå "O hovis, bio" Då betyder det att det viktigaste som händer på onsdag är att hovslagaren kommer och att jag ska iväg på bio. Det kan finnas många fler saker jag ska göra på onsdag, men dessa har jag i min bujo istället (ja, jag lovar att jag ska skriva om min bujo endera dagen). Jag har heller inga klockslag på whiteboardtavlan, utan det står endast i kronologisk ordning (dvs hästarna ska skos innan jag ska iväg på bio).

Jag brukar även skriva upp om jag vet säkert nåt pass en viss häst ska gå, tex hoppträning för Anette. Då skriver jag med en färg som är specifikt hennes, så jag bara behöver skriva "F hoppträning" och då vet jag att på fredag ska Anette iväg på hoppträning, eftersom det är hennes färg hoppträningen är skriven med.

Det whiteboardtavlan framförallt gör, är att jag ser direkt på söndag kväll (när jag fyller i kommande vecka) om det blir en lugn eller tuff vecka. Det kan vara bra att notera i bujon att jag behöver ta det lugnt kommande helg alternativt försöka planera bort lite grejer kommande vecka, så jag inte kör fullständigt slut på mig själv. Det här brukar inträffa framförallt på våren, då jag vill göra allt samtidigt... ;-)

På högra sidan av whiteboardtavlan står månadens mål uppskrivet, med så korta meningar som möjligt. Jag inser att jag nog inte nämnt mina målplaneringar jag har, inte heller hur jag lägger upp mina kick offs. Hm... Noterar och skriver ett eget inlägg om det längre fram!

Givetvis har jag placerat tavlan på ett ställe där jag ser den tydligt och ofta, så både veckoplaneringen och målen nöts in i mitt medvetande. Klurar på var jag ska ha den i nya lägenheten, men jag tror jag hittat en ok placering. Måste bara dit och kolla en gång till.

Har du veckoplaneringar och mål?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utgifter för mars + strejk

Ja, jag vet att jag är sen att rapportera om mars. Men jag har hamnat i nåt slags konstigt mentalt läge där jag blivit fyra år igen och allt...