söndag 16 juni 2019

Multipla funktioner - i minimalismens kölvatten

När man försöker minimera sina saker (jag har fortfarande lång väg att gå, även om jag inte tänker på huset i norr utan bara på grejerna hemmavid) kan det ibland uppstå ett tillfälligt behov som man löser tillfälligt genom att låta en sak användas till nåt den egentligen inte är till för. Då jag nyligen upplevt två sådana tillfällen, måste jag givetvis rapportera i bloggen.

Första tillfället var när jag gjort en tårta dagen innan servering och insåg att jag ju inte hade nåt tårtlock (egentligen inte nåt tårtfat heller, men där fungerade en tallrik alldeles utmärkt). Att bara ställa in tårtan i kylen och låta den dra åt sig lukterna från lök och annat mumsigt, det fungerar inte. Dessutom riskerade dekorationen att torka ihop och bli ful. Nä, tårtlock måste införskaffas!

Eller så tar man stora grytan och lägger över tårtan istället...


Under ett svagt ögonblick lovade jag en kompis att hen skulle få ett skott från min gröna ampellilja (alltså en helgrön, utan vitt på bladen) och då var jag tvungen att hitta en pytteliten vas som den kunde stå i medan den utvecklade rötter. Inköp av vas inleddes!

Nädå, jag tog helt sonika en värmeljushållare och fyllde med vatten.



Har ni några tips på saker som kan få fler användningsområden än man tänkt på?

2 kommentarer:

  1. Efter ett tips från you tube-kanalen Scandish home" har jag skänkt bort min vitlökspress och använder numera rivjärnet, som dessutom är mycket lättare att diska.

    Mvh
    Investeringsundersköterskan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sjukt smart! Såklart ska man använda rivjärnet. Jag köpte nyligen en ny vitlökspress som var lättare att rengöra, men det blir ändå små rester i springor här och där. Får bli en tripp till myrorna för att skänka bort mer grejer...

      Radera

Utgifter för mars + strejk

Ja, jag vet att jag är sen att rapportera om mars. Men jag har hamnat i nåt slags konstigt mentalt läge där jag blivit fyra år igen och allt...