måndag 24 juni 2019

Induktionshäll

I min nya lägenhet har jag för första gången fått stifta bekantskap med en induktionshäll. Det första som hände var att ingen (!) av mina kastruller gick att använda. Mutter, mutter. Vi pratar ändå om fyra olika kastruller, samt min älskade lilla stekpanna (som är perfekt att steka ett ägg i). Jag var rätt sur ett tag, sen accepterade jag att det kostar att flytta och köpte två nya kastruller och en stekpanna på IKEA. Tack och lov fungerar iaf min stora stekpanna, så det blev inte många hundralappar i utgifter.

Men samtidigt måste jag erkänna att jag gillar hur snabbt spisen blir varm, det går på ett kick att koka upp vatten till pastan (jag håller fortfarande på att lära mig hur jag ska koka riset på bästa sätt) och för mig som typ glömmer att jag ska äta och sen blir panikhungrig, så är induktionshällen fantastisk.

Har ni läsare träffat på induktionshäll? Det kanske tom finns nån som vet vad de olika siffrorna (1-9) motsvarar på en vanlig spis?

9 kommentarer:

  1. Induktionshäll är näst gjutjärn det bästa som hänt köket! Glöm en översättningstabell på siffrorna, bli kompis med spisen genom att ge den lite tid och kärlek i början (dvs ständig passning).
    Grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fastkedjad vid spisen alltså... ;-)

      Radera
    2. Det är Frihetskraft som är förtjust i induktionshällar.

      Radera
  2. Enig med ovan.

    Just kombon gjutgärn och induktion är gött. Vi har kvar mina farföräldrars gjutjärnspanna som nu snart har 100 år på nacken. Den lirar fint med denna modernitet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste nog se till att få ned min gjutjärnsgryta från huset i norr...

      Radera
  3. Induktionshällen är det jag saknar mest från mitt tidigare boende. När jag flyttade bytte jag "ner" mig till vanlig keramikhäll igen. Jag håller på att bli tokig för att den tar så lång tid på sig både att bli varm och att reglera värmen, så den får onda ögat varje gång jag lagar mat. Det är nästan så illa jag går och hoppas på att den ska gå sönder så att jag kan rättfärdiga ett byte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Me too! Plus att det känns som den alltid blir smutsig!

      Radera
  4. Vi har det i nya boendet. Ska bli SÅ skönt, även fast det är med viss sorg som jag kasserar min gamla wok som inte längre kommer funka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju det där som svider i en. Jag har några kastruller jag tycker väldigt mycket om, så jag vill egentligen inte göra mig av med dem. Får se om jag klarar av det om några år...

      Radera

Börsen gör mig nervös...

Det är konstigt hur hjärnan fungerar. På nåt vis har jag lättare för att ta motgångar än framgångar. Det är som att jag inte riktigt tror på...