torsdag 27 juni 2019

Snål bilkörning

Jag har länge använt mig av motorbromsen. Jag tror att det beror på att jag lärde mig köra på bilskola, då min pappa inte är den mest pedagogiska och min mamma är livrädd när man övningskör.

Så jag motorbromsar. Och motorbromsar. Och motorbromsar lite till. Ja, ni fattar. Därför är jag noga med att tvärnita med bilen åtminstone en gång/vecka så bromsarna används.

När man medvetet tvärnitar är det viktigt att ha fri sikt åt bägge håll (så det krävs en ganska lång raksträcka), det ska givetvis inte komma nån bil åt nåt håll när man förbereder för att stanna. Sen ser man till att köra åtminstone 70 km/h och så tvärnitar man. Tips är att inte har så mycket bös i bilen (en bra ursäkt för att städa bilen regelbundet!) då det kommer hamna på golvet i en enda röra.

När jag började läsa MMM:s blogg, så skrev han ett inlägg om hur man bör köra bil. Eftersom jag redan anammade att motorbromsa, så är det endast mjuk accelerering som jag lagt mig till med nu. Jag har slutat att stressa till jobbet på morgonen, istället skrattar jag åt de som bränner förbi mig när jag långsamt tar mig upp i topphastighet, för det är de som förlorar pengar.

Jag har en bensinslukande gammal bil, men trots att jag redan innan tyckte att jag planerade körningen och körde så optimalt jag kunde, så har jag nu, med den nya, lugnare körstilen, minskat ned bränsleförbrukningen ännu mer. Nu ligger jag på 0,7 liter/mil, vilket är sjukt imponerande på en bil som tidigare drog 1 liter/mil...

Givetvis hjälper det att jag kan se bränsleförbrukningen i realtid, så jag kan lätta på gasen ifall jag märker att det går lite för mycket bensin när jag är på väg upp i hastighet.

En annan sak som minskat min kostnad för bilen, är att jag flyttat så jag fått mycket närmare jobbet. Drömmen är såklart att kunna cykla, men jag tror mer på att jag kommer hinna sluta jobba innan jag får så nära till jobbet. ;-)

Har du provat att köra annorlunda för att minska bränsleförbrukningen?

5 kommentarer:

  1. Jag fick en kurs i Ecodriving (på körskola) av jobbet för ca 15 år sedan då det var lite nytt och jag jobbade med relaterade frågor. Så himla bra! Kan även rekommendera att ha lite högre lufttryck i däcken, det gör jättemycket. Och ha inte en massa grejor i bagaget (eller takbox...) Ju lättare bil desto bättre. Sedan kan man jobba mycket med att hoppa över växlar, tex gå direkt från 1 till 3 till 5. Och, generellt att sänka hastigheten minskar förbrukningen, så kör inte fortare än hastighetsbegränsningen. Det är försumbart hur mycket tid man tjänar. Och så kan jag till sistrekommendera motorvärmare så snart det är kallare än +5 ute, inte bara när det är - 10. Gör massor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill du spara max på värmningen av bilen, skippa kupévärmaren. Det viktiga är at bilen är varm, inte du ;o)

      Radera
    2. Ååååh! Tack för fler tips! Jag visste det fanns några fler jag glömt bort att skriva, men det stod still i huvet. Jag växlar oftast från trean till femman, det är typ i stora rondeller jag kan använda fyran...

      Motorvärmare från 5 grader varmt lärde jag mig nyligen, gör jättemycket för min bil jämfört med när jag kallstartar den. Men jag är en fryslort, så kupévärmaren lär hänga med... ;-)

      Radera
  2. Räkneexempel ur verkliga livet - 69 mil.

    1. Snittfart 107 kmh 0,78 l/mil
    2. Snittfart 91 kmh 0,58 l/mil

    Diff 2 dl/ mil och 3 kronor med dagens bensinpris. Ungefär en timmes senare ankomst och 206 kronor sparade i scenario 2 jmf 1. En ganska fin nettotimpenning. Lägger man till ökat däckslitage och bilslitage som scenario 1 ger blir ekvationen ännu finare. Miljömässig mumma åsså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket intressanta siffror! Misstänker att min gamla bil drar ännu mer, så där skulle skillnaden säkert bli större.

      Radera

Det kommer att vara lite tyst här framöver

Jag fick en hint från en läsare att det behövdes ett livstecken igen. Så okej.  Sen sist har jag haft semester och spenderat två veckor dund...