torsdag 20 juni 2019

Favoritinlägg från Frihetsmamman

När Fru EB nämnde att Frihetsmamman var en ny blogg, så kan jag ärligt erkänna att jag inte var intresserad av att läsa. Jag har noll intresse av barn och även om Frihetsmamman skriver i kontexten av FIRE, så kände jag mig inte lockad. Jag hinner inte läsa så många bloggar om dagen, så det gäller att sålla kraftigt.

Men så träffade jag Frihetsmamman på Camp FI och blev förtjust. Så jag sträckläste bloggen och insåg att vi hade mycket mer gemensamt än jag först trodde. Bara en sån sak som att vi inte dricker särskilt mycket alkohol, ogillar svindyra barnkalas (tur jag inte har barn!) eller tycker att julklappar är onödigt. Jag blev glad av att läsa bloggen, så här har jag listat mina fyra favoritinlägg (samt lite kommentarer om dessa).

FIRE på andras bekostnad

Jag älskar det här resonemanget! Jag har kämpat med att försöka hitta nån slags balans mellan att spara varenda krona som går och att lägga lite mer pengar på sånt jag tycker få kosta mer. Jag tror att jag kommer fortsätta att balansera lite fram och tillbaka, men Frihetsmamman förklarar känslan på ett så bra sätt. Jag lär komma tillbaka till det här inlägget många gånger, så det är en klar favorit.

Vad jag hade gjort med en miljard kronor

Det här är en så rolig rubrik! Jag skrev ju tidigare om 10 miljoner, men en miljard öppnar förstås upp för en helt annan typ av livsstil. Precis som Frihetsmamman skulle jag kosta på mig mer god utemat och även en del fika (går nästan aldrig ut och fikar, kanske för att jag inte har några vänner som gillar att göra det?), men för att balansera upp det hela skulle jag också anlita en PT som kunde se till att jag fick rätt träning. Jag är förhållandevis vältränad, ffa är jag stark, men de gånger jag tränat med PT (var sju år sen sist) har jag fått träna smartare, jag har fått göra de övningar som just jag behöver, inte bara diverse övningar som alla i ett gym vet att man kan göra. Likaså kan PT:n justera min kropp, så att övningen utförs optimalt (minns en gång då det gjorde stor skillnad att min vänsteraxel fördes en halv centimeter bakåt) så jag helt enkelt tränar på bästa sätt. Sen skulle ju träningen ha större chans att bli av också, eftersom jag har en tid inbokad...

Jag trivs väldigt bra i Sverige, så jag skulle nog hitta en trevlig markplätt i Skåne och sen bygga drömhuset (typ 70-80 kvm?) med en pool som går runt hela huset. Givetvis även lösdrifter, hagar och stall, så jag kan ha några fler hästar än jag har nu. Kanske tom lite avel om jag lär mig sälja hästar (host, host).


Men vintertid skulle jag och mina hästar flyga över till Florida, för att tillbringa vintern där. Hehe... Fatta att få hyra stall tillsammans med Antonia Ax:son Johnson!


Ok, nu tappade jag fokus lite känner jag. Älskar att drömma om omöjliga saker! Bäst jag tar nästa inlägg från Frihetsmamman!

Är det dags att ge upp nu?

Det här inlägget sätter verkligen fingret på hur jag tar mig an nya grejer. Jag grottar ned mig i varenda liten detalj, läser och lyssnar på allt jag kommer över och försöker lära mig allt. Det brukar ta några år och sen känner jag plötsligt att det är nog. När det gäller ekonomi och FIRE har det kommit gradvis senaste halvåret, vilket lett till att jag ändrat om min strategi så jag har mer indexfonder som sköter sig själva, än aktier som jag behöver hålla koll på. Jag kom till en platå, med känslan av att jag inte ville lära mig mer nu. Visst fortsätter jag att läsa en del, men inte alls på samma frenetiska sätt. Jag har accepterat att det är så jag funkar, så jag fnular på i lugn och ro tills jag hittar nästa spännande grej att grotta ned mig i. ;-)

Är FIRE en folkrörelse?

Det här är också nåt jag kan känna igen mig i när Frihetsmamman skriver. Jag gillar tanken på att tillhöra en mer exklusiv skara, samtidigt som det förstås skulle vara bättre för miljön om fler shoppade mindre, vårdade sina saker och inte flög till Thailand på semester som ren rutin. Nu tror jag inte att FIRE är för alla, men jag tänker att det åtminstone kan vara bra om alla människor hade en buffert så de klarade sig 1-2 år utan att behöva jobba.

Sådär, då har jag listat mina favoritinlägg av Frihetsmamman. Har ni tips på nån blogg jag missat, som verkligen är läsvärd? Har precis uppdaterat min blogglista till höger, dessa bloggar försöker jag läsa varje gång de uppdaterat.

2 kommentarer:

  1. Eget stall med Antonia, OMG ni hade ju blivit som siamesiska tvillingar. Vad härligt att du hittade till Frihetsmamma! Återigen är det mer som förenar än skiljer mellan folk i allmänhet och FIREs i synnerhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, få mig inte att drömma för mycket nu. ;-)

      Ja, det är fascinerande hur olika man kan vara, men samtidigt ändå så lika. Härligt med den här "sekten". <3

      Radera

Det finns en plan...

Jag har inte skrivit om det i bloggen någonting. Men för några månader snubblade jag över mitt drömboende. Där jag vill bo resten av mitt li...