söndag 10 mars 2019

En pusselbit åt gången


Gnistan som hade tänts under sjukskrivningen, flammade upp till en eld när jag snubblade över en diskussionstråd på ett internetforum. Tråden handlade om att gå i pension. Men INNAN 65 år? Hur var det möjligt? Jag läste, läste igen, försökte förstå, hamnade på Rika Tillsammans blogg och slutligen plöjde jag alla avsnitt av Prata pengar-podden.

Rika Tillsammans lärde mig att om jag betalar mig själv en del pengar först (tex 10 % av lönen rakt in i ISK) , så sparar jag lättare undan pengar. Tidigare hade jag systemet att om det blev nåt över en månad, så hamnade de pengarna på ett sparkonto. Kruxet med det systemet är att man (iaf jag) ofta handlar lite onödiga saker eftersom det fortfarande finns pengar kvar i slutet på månaden. När spardelen redan hamnat på ISK så kunde jag med gott samvete handla upp de pengar som fanns kvar efter att räkningarna var betalda, eller så var jag extra duktig och lät även de pengarna gå in i ISK. Men det var en process att ändra tankesättet!


Prata pengar lärde mig om ISK, fonder, aktier, riskspridning, att ha is i magen i nedgångar och det allra viktigaste; att jag inte förlorar mina pengar förrän jag faktiskt säljer fonderna/aktierna. Jag hade en syn på marknaden i stil med lotterier, det var en slump om man gick med vinst eller förlust.

Sedan dess har jag ändrat min inställning till pengar och min egen ekonomi. Jag hade klarat mig tidigare genom att mina föräldrar lärt mig att aldrig ta lån (studielån och boendelån undantaget) samt att alltid betala räkningarna direkt lönen kom. Men därefter brukade pengarna rinna genom fingrarna på mig.

Numera har jag ett ganska intrikat system, kommer ett inlägg om det också! Men det har tagit tid att få till ett system som passar just mig. Från första kontakten med tanken att sluta jobba före pension, fram till idag, har det gått över två år. Jag är trots detta fortfarande i början av min resa, som förutom själva ekonomidelen även påverkat min vardag med minimalism, hur jag tänker kring matinköp, tillagning etc. Många små pusselbitar som så småningom kommer leda till att jag kan sluta jobba.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utgifter för mars + strejk

Ja, jag vet att jag är sen att rapportera om mars. Men jag har hamnat i nåt slags konstigt mentalt läge där jag blivit fyra år igen och allt...