fredag 22 mars 2019

Spara pengar på matinköp

Ett av de vanligaste tipsen för att spara pengar, är att se över vad man köper (och äter) för mat. Många gånger har jag läst hurtiga tips om att havregrynsgröt är både nyttigt och billigt. Javisst. Om man tycker att havregrynsgröt är gott. Jag kan ibland faktiskt få i mig mannagrynsgröt, men då går det åt en hel del hallonsylt.

Äter man frukost ute, så är det klart att det drar iväg. Men jag, som var rätt nöjd med min frukost, trodde faktiskt att det inte fanns något att ändra på. Men för att demonstrera hur små skillnader, kan göra enorm ekonomisk skillnad, kommer här min frukost!

Till frukost äter jag fyra skivor rågrut med bregott och kaviar som vanligaste påläggen. Till dricker jag ett glas mjölk, eller ibland när jag inte har mjölk, vanligt kranvatten. Det låter kanske inte så speciellt, men jag trivs väldigt bra med min frukost. Äter den nästan alltid både på vardagar och helger.

Om jag nu skulle köpa ingredienserna till min frukost på ICA, så skulle en vanlig portion kosta som följer. För den nyfikne kan jag maila uträkningen. ;-)

Rågrut: 1,8 kr.
Bregott: 1,55 kr.
Kalles kaviar: 1,97 kr.
Mellanmjölk: 2,26 kr.

Totalt: 7,58 kr. På en månad blir det 227,4 kr och på ett år 2766,7 kr.

Köper jag istället ingredienserna på Willys, blir det såhär.

Rågrut: 1,66 kr.
Bregott: 1,48 kr.
Kalles kaviar: 1,7 kr.
Mellanmjölk: 1,64 kr.

Totalt: 6,48 kr. På en månad blir det 194,4 kr och på ett år blir det 2365,2 kr.

Men jag är ju inte dum i huvudet. Eftersom jag vet att jag kommer äta dessa saker dag ut och dag in, så köper jag såklart när Willys har extrapriser och bunkrar. Dessutom testade jag den billigaste kaviarn och insåg att den till och med var godare (!) än Kalles som jag ätit hela livet. Weeeh. Så då blir siffrorna såhär.

Rågrut: 1,48 kr.
Bregott: 1,23 kr.
Eldorado kaviar: 0,93 kr.
Mellanmjölk: 1,64 kr.

Totalt: 5,28 kr. På en månad blir det 158,4 kr och på ett år blir det 1927,2 kr.

Jag sparar alltså hiskeliga 839,5 kr varje år bara på att köpa precis samma ingredienser som jag alltid gör, men till extrapris hos Willys istället för till vanligt pris på ICA. Det låter kanske inte så jättemycket (även om det på 20 år blir 40 922 kr i en trevlig indexfond), men det här är alltså bara min frukost. Förstå hur mycket det finns att spara på att köpa precis samma saker som tidigare (eller likvärdiga men billigare märke) men se till att man betalar ett lägre pris.

Som kontrast vill jag påpeka att jag är ganska kräsen när det kommer till frukt, grönsaker och kött, så där kostar jag hellre på mig lite mer. Men jag gör det gärna, eftersom min frukost blivit mycket billigare!

Har ni läsare nåt tips på varor som är identiska i smak, men skiljer sig rejält i pris? Vet att Lidl är en guldgruva om man vågar sig dit, jag håller fortfarande på att uppbåda modet. ;-)

5 kommentarer:

  1. Roligt att läsa om din frukost! Om man ser till innehållet så liknar ju rågrut, mjölk och bregott en råggrötsfrukost med smörklick och mjölk i. Du har bara kaviar på din "gröt" och föredrar vuxen variant där du faktiskt tuggar, medan vi grötätare vill ha det "mosat".

    Du skulle ju kunna gå ned i pris ytterligare... om du bytte Bregott till Valios Gårdsgoda med närmast identiskt innehåll. Kostar lite olika, men brukar fås för mellan 29 och 36 kr. Bregott kostar väl oftast över 40 numera. På Lidl finns Bordsguld för runt 33 kr om jag inte minns fel. På Ica finns deras Smör&Raps för runt 35 kr också. Vad gäller innehållet är de alla mycket lika Bregott.

    Du kan också blanda ihop 2,5-3dl rapsolja, 500 g rumsvarmt smör, lite salt och 1,5-2 dl vatten med elvisp till en smet som du låter kallna i byttor kylen. Då har du hemgjort "bregott", betydligt mer än motsvarnade 500 g smör som du började med. Gäller väl att fynda billigt smör då. Ibland lyckas man ju komma över ett paket på 500 g för runt 35 kr. Då slår man till. :)

    Roligt tidigare att se ditt fina enkla kök. Härligt med så få saker. Men du saknar inte vanlig ugn? Men då får du lägre elräkning istället. (Om den nu inte ingår i hyran.) Ugnen drar massor av energi. Trodde att jag hade lite saker i köket, men har nog tredubbelt mer. Men så har jag skafferi också, ett sådant där gammalt med egen dörr och ventil vid taket som man kan dra upp med stålsnöre. Funkar som kylskåp när det är kallt på vintern. Sparade el en gång och ville testa... Slog av kyl och frys helt i samband med avfrostning. Hade ätit ur frysen förstås. Kylvaror var i skafferiet som höll garanterat högst 8 plusgrader med öppen ventil eftersom det var mer än 10 minus ute. Elanvändningen sjönk med 45%. Upptäckte hur lätt det var att bo ensam utan frys dessutom. Man planerar bara extra och när jag väl slog igång kylen igen (efter en månad) så väntade jag med fryspåslagning i 7 månader! Så länge levde jag utan frys utan problem. Den enda nackdelen var att jag inte kunde bunkra frysta fynd. Sparade ca 240 kr dock på att frysen var avstängd. Hånskratta på du...med det var ett intressant experiment faktiskt. ;)

    /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis som Eva skriver, om det är lika kallt ute som i frysfacket varför betala för något som är gratis?

      Jo, jag vet att det är många som köper (kran)vatten på plastflaska, det finns löparband på gymmet, det finns taxi, det finns solarium, det finns rolls-royce

      Radera
    2. @Eva Åh, tack för tips på billigare alternativ än bregott! Att göra eget av smör och rapsolja har jag tänkt testa länge. Får se om jag kommer mig för det nu. :-)

      Bilden på köket var lite missvisande, då jag har en rullvagn med skafferigrejer samt en ugn med två spisplattor stående mot väggen bredvid kokvrån. Skulle aldrig överleva utan ugn. Jag har inte riktigt förstått tjusningen med mikro, så ugn är verkligen ett måste. El ingår i hyran, så jag behöver inte ens tänka på hur jag effektiviserar användningen av ugnen.

      Skafferi hade jag gärna haft! Skulle aldrig klara mig utan frys dock, skrattar inte åt ditt experimenterande (tycker det är så intressant med andra infallsvinklar!), men jag måste ha frys till grönsaker, kött, bröd och alla mina färdiga matlådor (alltså mat som jag lagat själv och fryst in).

      @Anonym Tyvärr har jag ingen uteplats eller balkong i nuvarande boende, annars hade jag definitivt använt utrymmet som kyl/frys när det fungerat vintertid.

      Radera
  2. Hej! Kan tipsa om Matpriskollen - en app där veckans erbjudanden från "alla" butiker laddas in på måndagen och man även kan skapa bevakningar. Jag har lagt in alla butiker jag har i närheten och köper det som är billigt när det är billigt, saker som ändå används i hushållet. Allt gott! /N7

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åh! Vilket himla bra tips! Den appen ska jag genast ladda ned, även om jag främst tänkt handla på Lidl i år, så är det ju dumt att köpa nåt som tillfälligt är billigare nån annanstans. :-)

      Radera

Börsen gör mig nervös...

Det är konstigt hur hjärnan fungerar. På nåt vis har jag lättare för att ta motgångar än framgångar. Det är som att jag inte riktigt tror på...