lördag 19 oktober 2019

Var dag nog

När jag var på biblioteket senast, råkade jag av en slump få syn på en bok på hyllan där personalen rekommenderar böcker. Den hette Var dag nog - En inbjudan till oss som längtar efter att hinna leva. Författare är Shauna Niequist.

Även om boken inte riktigt tar upp hur man ska hinna leva, dvs hur man ska ha råd att kliva av ekorrhjulet, så gav den mig många stunder av igenkänning. Den innehåller dock en del religiösa bitar, så antingen behöver man vara troende kristen eller kunna navigera förbi dessa bitar utan att bli upprörd.

En intressant övning som nämns, är att tänka att man har en helt tom kalender och obegränsat med pengar. Vad skulle man göra då?

Min första tanke, innan jag hinner fundera något djupare, var "Säga upp mig från jobbet". Ett lätt och snabbt beslut att ta. Men sen då?

Först tänkte jag att jag skulle börja fylla kalendern med diverse roliga saker (typ resor, träningar med hästarna, umgås med vänner etc), men så slog det mig att det behövs inte. Roliga saker kommer dyka upp i alla fall, min stora utmaning med FIRE är att skapa luft i kalendern, att inte använda de där pengarna till att skapa ett nytt ekorrhjul, men ett ekorrhjul där jag "måste" göra vissa saker så dagarna blir totalt uppbokade igen.

Så när jag slutat jobba, så ska jag verkligen försöka att inte göra så himla många saker hela tiden. Låta det finnas tid för reflektion, tid för spontana stunder med vänner, tid för att bara mysa med hästarna med solen i ryggen.

Resan hem från Malmö tillbringade jag med att betrakta landskapet vi passerade och låta tankarna vandra fritt. Jag hade med mig en bok jag sett fram emot att läsa och det fanns även flera avsnitt av the West Wing att titta på. Men ingenting av det blev av. Istället bara njöt jag av nuet i flera timmar och kände mig så rofylld när jag klev av i Stockholm. Flera såna stunder behövs i mitt liv!

Vad skulle du göra om du hade en tom kalender och obegränsat med pengar?

2 kommentarer:

  1. Just nu i oktober 2019 skulle jag verkligen vilja outsourca grejer. Vill att någon kommer hem till mig och städar, klipper mitt hår, målar om, lägger nytt golv, putsar mina fönster, lagar mig middag, leder min yoga, peppar mig i pluggandet, planterar om mina blommor, lämnar och hämtar dottern på dansen. Hade allt det varit fixat hade jag nog varit ganska nöjd just nu.

    Vänligen, Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade först tänkt erbjuda mig. Men så läste jag allt som skulle outsorcas och så blev jag helt slut bara av att läsa... Herregud människa! Du ser väl till att vila lite nån gång också? Gaaah...

      Radera

Deklaration 2023

Det har varit lite spänt inför deklarationen för min del. För första gången nånsin så får jag ta del av ränteavdragen. Jag har maxat lånet p...