lördag 26 oktober 2019

Malta?

Jag är tokig i att planera och jag har redan börjat klura på om jag ska åka iväg nånstans nästa semester. Alltså nästa höst. Närmare bestämt en vecka som jag tänkt vara ledig i oktober (av diverse taktiska skäl).

Jag vet att det här är lite off topic för bloggen (men det är min blogg, så det är ni stackare som får stå ut med att jag hamnar i sidospår), men jag klurar lite på om Malta kan vara ett trevligt ställe att åka till.

Jag tänker att det ligger lite lagom långt söderut, för att förhoppningsvis ha bra med värme i oktober, samtidigt som det bara tar fyra timmar att flyga till. Dessutom pratar de engelska där och en kompis sa en gång att Malta skulle tilltala mitt historieintresse.

Så finns det kanske nån läsare, som inte har nåt annat för sig den här helgen, som kan berätta lite om Malta? Alltså ifall du varit där, du behöver inte lägga en helg på att skriva en uppsats om Malta och dess historia. ;-)

7 kommentarer:

  1. Hej,
    Malta var fint tycker jag. Vi bodde på grannön Gozo i byn Xlendi. Väldigt pittoresk, trevlig lokalbefolkning, bra restauranger. Ingen sandstrand utan man badar från klippor och byggda avsatser direkt i byn. Mycket historiska byggnader. Vi vandrade en mulen dag, fina omgivningar med. Rent och fint, recycling, hundar i koppel är sånt jag gillar. Och inte så mycket turister. Maten är typ italiensk, så jättegod. Bra glass med. Lite billigare än i Sverige, men inte superbilligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! Det låter ju som himmelriket! Varför har jag inte tänkt på Malta tidigare? Bad är inte ett måste för mig, jag är mer inne på att promenera, titta på historiska byggnader och kanske sitta på ett fik och filosofera utan att behöva frysa.

      Radera
  2. Går det att åka tåg till Malta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gjorde bara en snabb googling, men det verkar inte som det. Man kan ta tåg till Milano och sen flyga till Malta, så i teorin går det kanske att åka båt sista biten?

      Radera
    2. Båt från Sicilien går definitivt,och säkert någonstans ifrån Italien dit. Sen tåg innan dess. /Frihetsmamman

      Radera
  3. Jag älskar Malta, just av anledningarna som du och Anonym nämnde, dvs att det både finns intressant historia (tex i Valetta) och fin natur och mat på Gozo. Jag planerar att ta med familjen dit någon gång i framtiden, däremot vet jag att många blir besvikna över brist på bra stränder. Jag är dock inte en havsbadsmänniska, så det gör mig inget direkt att bada vid steniga klippor och komplettera med pool vid hotell, men det är säkert olika hur man känner. Upplevde också maten som god, lokaltrafiken är jättebillig och tillgänglig och man kan komma runt bra med engelska även fast lokalbefolkningen helst pratar maltesiska. Valetta är dessutom så fint! En av mina absoluta favoritstäder i världen faktiskt.

    Rekommenderas varmt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu känner jag att det inte finns några ursäkter kvar. Det får bli en sväng till Malta i höst helt enkelt. Anonym 08:52 övertygade mig med "Maten är typ italiensk, så jättegod. Bra glass med."...

      Radera

Deklaration 2023

Det har varit lite spänt inför deklarationen för min del. För första gången nånsin så får jag ta del av ränteavdragen. Jag har maxat lånet p...