onsdag 23 oktober 2019

Underbara Reko

Jag har bestämt mig för att sluta köpa från Reko. Det blir på tok för dyrt och jag kan inte motivera närodlat när jag kan köpa helt okej varor på Willys.

Så jag beställer en sista gång, lite morötter och paprika från en odlare. Det är första gången jag testar paprikan. Jag tycker mycket om paprika, speciellt grön, fast den är lite bitter i smaken.

När jag äter av den gröna paprikan slås jag av att den inte är bitter. Den är inte lika söt som den röda (eller ens den gula), men den är absolut inte bitter. Va?

Bitterheten kommer med största sannolikhet ifrån nån typ av besprutning, jag är lite känslig för såna grejer har jag märkt (alltså inte bara smakmässigt, jag får ofta hudutslag efter att ha ätit besprutade grönsaker och frukter), men den här paprikan är odlad utan sånt (typ krav men ändå inte tror jag) och smaken blir därefter.

Så då kommer tvivlet tillbaka. Ska jag se till vad som både är godare och bättre för min kropp (inte bara pga besprutning, utan även för att jag faktiskt äter mera grönsaker och mer varierat när jag köpt från Reko), så borde jag fortsätta med Reko.

Ska jag se till plånboken ska jag hålla mig därifrån.

Svårt beslut, men jag tror ändå jag landar i att köpa från Reko, men begränsa inköpen till endast frukt och grönt. Även om det är supergott med tex Kombucha och äppelmust, så är det inte precis nåt min kropp behöver (för att inte tala om pralinerna, oups), men däremot funkar rotfrukter och grönsaker efter säsong alldeles utmärkt att köpa.

Hur brukar du tänka kring billigt vs bra för kroppen?

8 kommentarer:

  1. Äppelmust kan du ju göra på det mest frugala sätt av alla. Både förra året och i år har jag rafsar ihop två fulla Ikeakassar med fallfrukt från mitt enda äppelträd, åkt in till Lunds skördefest sista helgen i september och där mustat dessa äpplen gratis och hällt upp på flaskor och dunkar. I år blev 11 liter. Har man inga egna äpplen finns det ju massor man kan få gratis. Kommer aldrig köpa äppelmust mer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gäller att hitta nåt liknande i Uppsala. Samt palla äpplen hos nån. :-P Dessutom ska det helst vara en äppelsort jag tycker är extra god. Det får helt enkelt bli kranvatten framöver...

      Radera
  2. Jag tycker det där är svårt. Själv köpte jag allt ekologiskt förr, dock inte REKO. Nu rotar jag mer i ICA Basic/Eldorado/Lidlhyllorna och jag märker i princip ingen skillnad. Tänker att den minskade ekonomiska stressen (och medelklassamvetet) har större påverkan på mitt välmående än lite extra pesticider.

    Jag gillar dock REKO och jag gillar att folk gillar och köper där. Att odla och sälja REKO är ju en sådan sak som jag kanske gärna gjort post FIRE... kluvfvet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väldigt kluvet här med. Men jag tänker att 2020 ska bli det år då jag vågar mig in på Lidl. Tänk om... ;-)

      Radera
    2. Jag har halva foten inne i transportbranschen och jobbar inom retail. Är mycket imponerad av Lidls helhetstänk med dispens för extra långa långtradare med hög fyllnadsgrad, en frukt/grönt avd med just enough volym för dagens försäljning och deras mycket aktiva prisnedsättning på varor som har kort datum.

      Radera
    3. Hm... Jag måste erkänna att det låter riktigt vettigt när du skriver sådär. :-)

      Radera
  3. Du som sålde in REKO till mig kan väl inte bara sluta? ;)

    Jag tänker inte så mycket på "bra för kroppen" och jag har inte tänkt att REKO är så mycket bättre för kroppen, men jag älskar att stötta lokala tillverkare/bönder/odlare. Sen kanske jag hellre köper potatis/grönsaker/honung/kött än praliner än bageribakat bröd som alltid säljs i min lokala reko-ring, eftersom det inte riktigt känns lika REKO. Men sluta har jag inga planer på alls. :) Vid sämre tider kan jag absolut tänka mig att dra ner lite på REKO, vilket jag gjorde tex i september. Men svårt att tro att jag någonsin kommer sluta.

    Sen har jag tänkt lite som IGMR och då känns det extra viktigt att stötta andra. Leva efter mina värderingar helt enkelt .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nä sluta kan jag nog inte.

      Att det är "bra för kroppen" beror helt enkelt på att grönsakerna smakar bättre och då äter jag oftare grönsaker och det är ju bra för min kropp. Däremot tror jag det får bli en liten paus ett tag, tills utgifterna lugnat ned sig lite. Jag köper gärna lite för mycket när jag väl köper från REKO, eftersom det är lite omständligt att sitta kvar på jobbet tills det är uthämtning. Så då drar pengarna iväg...

      Radera

Tionde veckan avklarad - matutmaning 2024

Woop woop! Vi går nu in på sista veckan av utmaningen. Jag tröttnade på att vela kring fårfärsen, så till helgen blir det tacofest helt enke...