söndag 20 oktober 2019

Budget eller balansräkning

Vid ett tillfälle på Camp FIRE süd kom jag i samspråk med ett par personer som ville prata budget, ett ämne som jag gärna undviker (vilket jag också sa, en lyx att kunna säga vad man vill i gruppdiskussioner), då jag inte fattar vitsen med budget.

Det visade sig dock att personerna menade att man skulle göra en balansräkning varje månad. Vilket såklart är en helt annan sak än budget (men nåt jag också gärna undviker). Låt mig förklara lite närmare hur jag tänker.

Jag förstår att en budget kan vara bra i ett större företag, där man behöver ta investeringsbeslut på längre sikt och även ha koll på om man kan ta ett eller ett par förlustår för att utveckla något mer vinstgivande inom företaget.

Men jag begriper inte varför jag ska ha en budget att förhålla mig till i mitt eget sparande. Jag har aldrig stött på en budget som faktiskt stämt med den senare balansräkningen, så även om budgeten ger ett hum om hur kostnaderna kan tänkas fördela sig, så är det inga garantier för detta.

För att förtydliga. En budget är alltså en ram för hur mycket pengar man tänkt att man ska spendera inom olika områden. Tex kan man ha bestämt att hästarna får kosta 8700 kr/månad utifrån den här uträkningen. Men det är sällan saker blir som man tänkt sig och vips händer någonting så snittkostnaden ökar med 350 kr/månad vilket blir 4200 kr på ett år och såklart gör det skillnad om budgeten är beräknad att gå ihop sig med 8700 kr/månad för hästarna.

Att man istället har en balansräkning (där man alltså summerar alla utgifter och inkomster efter varje månadsskifte) kan jag förstå att vissa vill ha. Mest för att få en översyn och kanske klura på hur man ska kunna minska kostnaden för ett visst område på sikt.

Men själv mår jag inte bra av att se kostnader sammanställda. Det får mig att gå in i nån slags försvarsställning, där jag plötsligt försöker kapa alla kostnader, även sådana som måste ingå i ett vanligt liv. Jag börjar tex klura på hur jag kan göra för att leva utan att äta (och för någon med anorexi-problematik lurandes i bakgrunden är det inte särskilt bra) eller hur jag ska mentalt klara av att sälja ett par hästar (som om det skulle få mig att må bättre).

För mig är det bättre att hela tiden sträva emot att ha mer kvar på kontot efter att allt är betalt, genom att successivt hitta saker att skala bort och målet framåt är att inte köpa någonting förrän jag har pengarna på kontot. Ibland glömmer jag bort att saker ska betalas (oftast när jag köper tex nåt till hästarna på kreditkortet eller bokar en resa *host*), även om de inte betalas i detta nu. Tex behöver Celine en ny sadel, och jag är nästan i mål med det sparandet (satsar på runt 10' på kontot) och då först kan jag börja klura på vilken sorts sadel jag vill ha.

Har du budget? Eller gör du en balansräkning varje månad? Hur resonerar du kring detta?

10 kommentarer:

  1. Du blandar också ihop begreppen. En balansräkning är en uppräkning av tillgångar och skulder. En resultaträkning däremot har inkomster minus utgifter som förhoppningsvis inte resulterar i ett minussaldo.

    Jag har inte en budget men däremot en balansräkning som listar tillgångar och skulder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, såklart. :-P Jag får skylla på att var nästan tjugo år sedan jag gjorde en resultaträkning sist.

      Jag skulle gärna göra en balansräkning, det är alltid så skönt att se raden "skulder" med nollsaldo. <3

      Radera
  2. Balansräkning eller FIRE-excelblad som listar tillgångar, skulder och räknar ut belåningsgrad, frihetsgrad och annat kul har vi.

    Budget har vi inte men vi vet vad vårt liv kostar cirkus. Det vi gör är att direkt vid lön spara undan det som överstiger tänkt livskostnad och sedan leva på det som blir kvar. Tror det kallas ”anti budgeting” på amärikanska!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, du låter så seriös, jag blir matt bara vid tanken. Men det är bra att vi är olika så alla får göra det man själv har lust till. :-)

      Ja, jag kör varianten att x kr flyttas över automatiskt till avanza varje månad och skulle det bli pengar över dagen innan lön så flyttas dessa också över. Lagom nivå för mig. :-)

      Radera
  3. Kul att du skriver om detta nu. Vi började ju nyligen med en balansräkningsvariant och utgick i den från en målsiffra, tex 4000 kr på mat. Siffrorna var hämtade från en dokumentär vi tittade på. Om effekten man vill åt är att spara mer pengar så fungerar det absolut. Det känns så jobbigt att fylla i saker i Excel att vi båda bättrat oss. Jag har därigenom också lärt mig att jag lägger mindre pengar på mataffären än jag trodde och mer pengar på nöje, men så får det kanske lov att vara?

    Men kanske känns det mest begränsande i längden, jag vet inte. Det visar sig. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är rädd att resultaträkningen (bäst att jag skriver rätt nu, så jag inte får fler bannor) kommer visa att jag lägger på tok för mycket pengar på godis. Livet är för kort för att vara utan choklad... ;-)

      Men jag förstår absolut den psykologiska effekten av att tvingas skriva in att Björn haft sönder Celines täcke (vilket händer minst en gång/år) så jag blivit tvungen att akutköpa ett nytt för tusen spänn. Hua!

      Radera
  4. Jag är ett stort fan av siffror och uppföljningar så jag har följt upp utvecklingen på våra tillgångar, skulder och eget kapital varje månad sedan vi inledde resan mot finansiellt oberoende. Men det är som sagt snarare ett intresse än att det skulle vara viktigt att varje månad följa utvecklingen :)

    Gällande budget så kör jag en 2-minutersvariant när jag ser hur stor månadslönen blir varje månad. Lönen kan variera lite månad för månad samt att våra prioriteringar kan variera lite. Så när jag ser hur stor lönen bli fördelar jag snabbt ut den i respektive kostnadskategori, huvudsyftet är att se hur mycket jag kan spara :) Sedan lägger jag ingen mer tid på budgeten och jag följer inte heller upp utfallet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag skulle bli peppad av att se hur tillgångarna ökar varje månad, men jag minns när jag började spara (2015? 2017?) och börsen bara gick nedåt. Då var det bara deppigt att fylla i siffrorna. Men jag ska testa 2020 får vi se hur jag upplever det.

      Intressant variant på budget! Jag har ju en ganska stor post i boende (38 % av lönen), men då ingår ju även hästarnas boende. Kanske vågar jag mig på en lightvariant nästa år.

      Radera
  5. Jag har en budget som anger en lägsta nivå för hur mycket pengar jag måste få in för att det ska gå runt, men lägger ingen större vikt vid den utan sparar in där det går och lägger pengar på sånt som ger mig värde. Jag gör en resultaträkning i slutet av varje månad och en balansräkning mitt i månaden, dock utan att ta med huset i balansräkningen eftersom husets värde bara blir ett uppskattat värde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis som jag skrivit ovan, så ambitiöst! Men så misstänker jag att jag egentligen är för lat för att syssla med besparingar. ;-)

      Husvärden är knepiga, så det tror jag är klokt att hålla lite utanför. Man vet ju egentligen inte värdet förrän huset är sålt och nånstans behöver man ju bo.

      Radera

Tionde veckan avklarad - matutmaning 2024

Woop woop! Vi går nu in på sista veckan av utmaningen. Jag tröttnade på att vela kring fårfärsen, så till helgen blir det tacofest helt enke...