lördag 5 oktober 2019

Frihet.... från hus!

För några dagar sedan blev det oktober. Det innebär att det mörknar tidigare på kvällen, löven skiftar färg och luften blir krispigt kall (eller regnblöt och grå).

För mig betydde det att jag äntligen är fri från huset i norr. Denna kvarnsten som hängt mig om halsen ända sedan jag insåg att hus betyder massor av arbete och så småningom även insikten att jag inte ville bo uppe i norr längre.

Drygt två år har jag varit ifrån  huset och det har varit skönt, men ännu skönare är det nu. Nu är det sålt och jag behöver inte oroa mig mer för att brunnen ska sina eller pumphuset börja krångla. För att inte tala om den gigantiska, misskötta trädgården (grannen påpekar ofta hur fint tidigare ägare hade det, bara för att vrida om kniven lite extra). Jag kan äntligen släppa alla tankar på vad jag borde göra när jag egentligen bara vill vila och njuta av hösten.

Jag gick med enorm ekonomisk förlust vid försäljningen, men för mig var det viktigare att bli av med huset och slippa krångla med mäklare, visningar, flyttstäd och liknande. Det enda jag behövde göra var att rensa bort en del skräp som jag inte slängt tidigare och ta med mig några kartonger med saker jag vill behålla.

Enda kruxet nu är att min lilla etta svämmar över med kartonger och jag vet inte om jag kommer få plats med allt. Förmodligen blir det en rejäl rensning även hemma, men först behöver jag landa i det beslutet.

Frihet är en ljuvlig känsla! Hoppas ni alla har en lika skön och fri oktober som jag kommer att ha. :-)

12 kommentarer:

  1. Grattis till försäljningen! Ja, ju mer man har desto mindre tid till roliga saker och dessutom mindre pengar. Ägde själv tidigare två veteranfordon och var mest en massa jobb, speciellt förvaring när man själv inte har platsen. Skönt slippa de nu. Ett hus är ju ett gigantiskt problem att hantera om man inte bor där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! "Ja, ju mer man har desto mindre tid till roliga saker och dessutom mindre pengar." Det här är verkligen dagens sanning! Så skönt med mindre saker.

      Veteranfordon verkar roligt, men som du säger, allt jobb och allt krångel med att hitta bra ställen att ha dem på. Puh..

      Radera
  2. Låter som om du frigjort ytterligare mentalt utrymme och det är så otroligt värt. Nu bor jag i hus och vill göra det men jag vet också vad som krävs för att hålla det i ok skick.

    Angående förlusten så är det som det är. Den mjuka vinsten är långt mycket större låter det som.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hade jag varit intresserad av tex renovering och inredning, så hade ett eget hus varit viktigare. Nu behöver jag mest en plats att sova, laga mat och duscha på. ;-)

      Ja, de mjuka vinsterna är lätt att glömma bort, man blir lite sifferfixerad av att sträva mot FIRE ibland.

      Radera
  3. Grattis! Det är så befriande när en stor mental sten faller från ens axlar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är helt bisarrt vilken tung sten det var. Insåg det först när allt ansvar var borta hur mycket energi som oron över huset tagit på mig.

      Radera
  4. Jag kan verkligen förstå att folk säljer till förlust ibland och jag tycker att det är KLOKT för precis som IGMR skriver så är det själadödande att gå runt med ett ständigt dåligt samvete över något. Och jag antar att du får lägre löpande kostnader som på sikt kompenserar för att du sålde med förlust.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt! Självklart blir det lägre löpande kostnader framåt, tex slipper jag lägga ut 17' på att installera fiber, en kostnad jag hade sparat undan i bufferten under senaste året och som jag nu istället kan ha till okända kriser i framtiden.

      Radera
  5. Grattis! /Frihetsmamman

    SvaraRadera
  6. Vad skönt! Jag är glad för din skull :-). Njut!

    /Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag lovar att njuta riktigt ordentligt, det är en härlig tid jag har framför mig nu. :-)

      Radera

Tionde veckan avklarad - matutmaning 2024

Woop woop! Vi går nu in på sista veckan av utmaningen. Jag tröttnade på att vela kring fårfärsen, så till helgen blir det tacofest helt enke...