lördag 24 augusti 2019

Städa, städa, städa

Jag älskar mitt nya städschema. Även om den uppgift jag ska göra en viss dag bara tar några minuter, så ställer jag en timer på 15 minuter och så fortsätter jag med nåt jag tycker behövs göras. Det kan vara nåt så simpelt som att torka av diskbänken lite noggrannare, eller lägga ren tvätt på rätt ställe, men eftersom jag har mina 15 minuter, så ser jag till att det blir saker gjorda. I förlängningen tror jag faktiskt att jag kommer få ett fint och väldigt lättstädat hem. :-)

En annan intressant aspekt jag upptäckt, är att jag känner mig mindre stressad över allt som behöver göras. Tex satt jag häromdagen vid skrivbordet och min blick föll på en hög med diverse intressanta och/eller ointressanta papper. Hade det varit innan mitt städschema, så hade jag tänkt "Åh, jag måste verkligen ta mig tid att gå igenom den där högen nån dag" och så hade jag känt mig stressad över att jag aldrig har tid att städa. Nu tänkte jag istället "Den där högen ska jag ta och gå igenom nästa måndag. Det blir toppenbra!" och så kunde jag släppa tanken på den direkt. Så skönt!

Nu är det klart att jag som bor själv på 27 kvm givetvis har mindre saker (och därmed mindre risk för oordning) än nån som bor i hus med sambo och tre barn. Men jag tror ändå att man med hjälp av ett städschema, med tydliga uppgifter för varje dag, ändå kan få bättre ordning. Speciellt som de tre barnen definitivt kan hjälpa till mycket mer än man många gånger tror...

Städa lugnt nu alla läsare! :-)

2 kommentarer:

  1. Jag kör med "städtjuga", sätter timern på tjugo minuter och har en tanke i huvet vad som ska bli gjort på den tiden. Man hinner otroligt mycket på en kort stund om man är fokuserad. Körde samma sak med ungarna när de bodde hemma, tidssatte hur lång tid de skulle städa sitt rum eller övriga huset. När tiden var slut så var den slut men i regel hade de gjort allt som förväntades av dem. Och de var nöjda och glada att veta att städningen var slut och att jag inte skulle tjata på dem om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen vansinnigt hur mycket man hinner om man verkligen fokuserar! Jag fick tom slut på saker att damma igår, med fem minuter kvar att städa, så jag tjuvstartade lite med en hög papper. :-)

      Radera

Börsen gör mig nervös...

Det är konstigt hur hjärnan fungerar. På nåt vis har jag lättare för att ta motgångar än framgångar. Det är som att jag inte riktigt tror på...