fredag 8 januari 2021

Jag hittade en lök

 Jag vet, det var alldeles för länge sedan jag hittade någonting ätbart ute på stan. Får jag skylla på covid-19 och att jag knappt är nåt i stan längre? 

Men igår var det dags! Jag var inne och handlade och när jag kom ut på parkeringen så låg det en stackars lök bredvid min bil. Alldeles söt och rund var den, inte ens smutsig. Givetvis kunde jag inte motstå att ta med den hem och det passade bra, för jag hade tänkt göra världens godaste maträtt. Halloumi stroganoff. 

Först en liten brasklapp. Jag gör mitt recept med Eldost från Reko och egengjord tomatsås, så den blir vansinnigt mycket godare än med Willys halloumi och krossade tomater. Men den är faktiskt god även då. Enligt receptet ska det bli 4-5 portioner, men hur jag än gör får jag alltid minst 6 portioner och då tycker jag det är stora portioner...


200 g halloumi

1 gul lök

1 röd paprika

250 g champinjoner

1 burk krossade tomater á 400 g

2 msk tomatpuré

2 dl crème fraîche

smör

salt


1) Skala löken, skär den i små tärningar. 

2) Kärna ur paprikan och skär den i lite större bitar. 

3) Skölj champinjonerna och skiva dem. 

4) Fräs lök, paprika och champinjoner i en gryta tills allt blivit mjukt.

5) Tillsätt krossade tomater, tomatpuré och crème frâiche. Låt koka på svag värme 2-3 min. 

6) Skär osten i ca 1 cm tjocka strimlor. Fräs med smör i en stekpanna ca 2 min. Vänd ned osten i grytan och smaka av med salt. 

9 kommentarer:

  1. Jam! Tipsar också om vår go to underbara vegobolognese.

    https://www.meravego.se/blank-1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm... Ska jag våga mig på att äta linser? Den som lever får se. Tack för tipset oavsett. :-)

      Radera
    2. Det gör alla barn som gästar oss trots att de är köttätare :) Mao är den asgod!

      Radera
  2. Halloumin är inhandlad. Tack för tipset.

    Kan tipsa om linser även jag. Äter det ganska ofta. Någon form av bolognese brukar bli minst lika gott som med köttfärs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara så svårt för konsistensen... Men om man mixar kanske det fungerar. :-)

      Radera
  3. Tycker om utvalda recept som i det här inlägget - när man googlar finns det ju ett överflöd som gör att det är väldgt svårt att välja. Däremot har jag lite svårt med konsistensen (och bisten på smak) på halloumi och grillost. Man kanske ska ge det en chans :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vet du. Det är helt och fullt tillåtet att ha falukorv istället. :-)

      Radera
  4. Svar
    1. Jag är väl inte precis nån dumpster diver, men jag kan inte låta fina råvaror gå till spillo när de ligger så snällt framför fötterna på mig...

      Radera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...