måndag 4 januari 2021

Avverka skog - maximera sparandet

 Jag tror inte jag nämnt det nån gång, men jag har lite skog. Med betoning på lite. Nu har ett skogsbolag avverkat en del av skogen för första gången och jag känner mig väldigt förvirrad. De ska såklart göra markarbete och sätta plant innan jag öht får några pengar, men mellan tummen och pekfingret gissade handläggare att det skulle bli 100' i förtjänst. 

En vän i min närhet (med ännu mindre skog) avverkade sin skog och fick 60' i förtjänst. Hen har redan satt sprätt på pengarna och peppar mig att kosta på lite nya grejer (tex en transport till hästarna...). Vi har inte pratat om skatt, men jag förstår det som så att man får skatta på förtjänsten.

Efter lite kontakt med min bank så fick jag veta att det finns något som heter skogskonto. Det ska tydligen vara bra ifall man har kommande utgifter för skogen, för då behöver man inte skatta för de utgifterna. Informationen från min bank var:

Med skogskontot fördelar du intäkterna efter en avverkning i upp till tio år. Räntan för närvarande är 0, 80 %.

Vilket såklart fick mig att haja till. Är det verkligen bättre att ha 100' på ett konto med så lite ränta, istället för att plocka ut pengarna, skatta och sen köpa fonder för dem?

För den som vill läsa mer (jag orkade inte) så bifogade banken även en länk till Skatteverket

Jag gissar på att jag inte får se några pengar under 2021, men säkert vet man inte, så jag behöver ändå vara lite förberedd när det sker. 

En släkting pratade också om att man kunde låta skogsbolaget behålla pengarna tills vidare också, vilket lät lite oklart och luddigt. Jag har inte pratat med skogsbolaget om det ännu. 

Värst är att jag är helt värdelös på att deklarera min skog, så jag misstänker att jag måste be någon om hjälp inför nästa år deklaration, tror inte det räcker att nolla blanketten som jag gjort hittills...

Ja, vad säger ni läsare? Någon som har några kloka tankar och idéer?

11 kommentarer:

  1. Vi har lite skog i familjen, det är dock inte jag som sköter det finansiella så ta detta med en nypa salt. Skogskontot bör löna sig. Jag utgår från att du äger skogen som privatperson. Beroende på hur mycket du tjänar på ditt ordinarie arbete så kan det löna sig att sprida ut inkomsterna från skogen över flera år, istället för att få en stor skattesmäll nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Forts. på ovan.
      Läs t.ex. https://www.skogskunskap.se/aga-skog/vara-skogsagare/beskattning-och-deklaration/

      Radera
    2. Jag visste väl att bloggens läsare skulle leverera! Jag tjänar 34' före skatt så det är klart att det skulle vara skönt att slippa en skattesmäll.

      Läste lite i länken och fick hicka, för jag är inte registrerad för moms. Hm... Borde kanske ta kontakt med nåt företag som kan hjälpa mig deklarera, misstänker att jag kan ha gjort fel alla dessa år...

      Radera
  2. Äger ingen skog, men var intresserad av de. Om jag har fattat rätt, så löner sig skogskonto om man will sprida ut skatt på flera år eller fördela investeringar, vill säga skatteavdrag på flera år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag börjar fatta matematiken nu. Att skatta på 10' varje år i tio års tid är ju mycket trevligare än att skatta på 100' direkt. Får nog bli skogskonto.

      Radera
  3. Åh äntligen en fire-/ekonomiblogg som pratar om skog! Har ingen själv, kan mycket lite, men är intresserad av skog som inverstering. Bor man som jag på landet i norrland känns det ju som nära till hands... :)
    Har varit lite förvånad att det inte diskuteras mer. Så tyvärr ingen hjälp från mig, bara lite uppskattning och hurrarop för att du lyfter ämnet! Skriv gärna mer om hur det går framöver, vad du kommer fram till med skogskonto och annat.
    //Pollux

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ledsen att göra dig besviken, jag är helt värdelös när det kommer till skog och ekonomi. Så jag tror inte det kommer att bli några bra inlägg precis... Men kanske räcker det med att jag lyfter ämnet, erkänner att jag ingenting kan och berättar hur jag löser det hela? Tack för pepp! <3

      Radera
  4. Vore intressant om du ville följa upp detta inlägget med ett där du berättar hur det gick med allt?! :-)

    Mvh Fumlan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lovar att försöka uppdatera så fort nåt händer. Vill ju inte att det ska bli som med potatisgratängen, där jag bara slutade experimentera (eller kanske tog jag bara paus?), men samtidigt tar det tid med skog, den här skogen (1,5 ha) har tex varit på gång att avverkas två gånger tidigare och så har det inte blivit av. Men nu är träden åtminstone fällda, så nu kanske det faktiskt händer saker!

      Radera
    2. Helt OffTopic nu då, men jag såg att vi båda länkar till Dags att Plocka på våra bloggar. Lite kul ändå! :-)

      Radera
    3. Ja, jag försöker samla på mig lite bra länkar och Dags att Plocka är en toppensida! :-)

      Radera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...