onsdag 3 juli 2019

Att ta hand om sig själv

Jag har lätt för att glömma bort att ta hand om mig själv. Som hästmänniska är jag uppfostrad att alltid ta hand om hästen först, utrustningen sedan och mig själv sist. Det är en sån självklar sak som verkligen sitter i ryggmärgen. Precis som att man, så fort man ramlat av, ska studsa upp igen och sitta upp på hästen. Numera är rekommendationerna att man inte studsar upp, utan ligger kvar, känner efter ifall man har ont nånstans och om man inte har det, då får man kliva upp och sitta upp igen. Inte för att det hjälper mig, jag studsar fortfarande upp med ett "det gick bra" även om jag brutit några revben (yes, det har hänt två år i rad, tom nästan samma datum...).

Så jag försöker verkligen planera in att ta hand om mig själv. Såna "enkla" saker som att äta regelbundet, sova minst 8 h och ta pauser ibland, det är stora utmaningar för mig. För nåt år sedan kom jag i kontakt med Adriene som har helt underbara yogapass på youtube. Hon släpper en video i veckan, ibland är det pass som jag inte alls gillar och ibland är det helt fantastiskt bra pass. Som den senaste, som handlar om att varva ned.

För mig känns yoga, precis som ridning, inte som träning, utan mer som en avslappnad stund med mig själv. Kontorsråtta som jag är, så händer det att jag gör yoga sittandes i kontorsstolen.

En annan favorit är ifall man har bekymmer med ryggen (fast den är skön även om man inte är stel).

När PT-Fia gästade Ridpodden för att prata avsutten träning (alltså annan träning för ryttare ridning), förvånade hon mig genom att inte rabbla det vanliga (simning, cykling, löpning) utan verkligen pusha för att yoga är den perfekta träningsformen för ryttare. Så givetvis måste jag (även om jag misstänker att få läsare är ryttare) tipsa om passet där Adriene främst riktar sig till just ryttare.

Träningstrenden (om än mest löpning och cykling) är stark inom FIRE. Jag tror att det är för att man vill hålla sig frisk länge, om man nu ändå kämpat och slitit med att gå i tidig pension. Det bästa sättet att hålla sig frisk, både fysiskt och psykiskt, är just att träna. Sen måste det inte vara just löpning och cykling, utan det är som min gamla skidlärare alltid tjatade om.

DEN BÄSTA TRÄNINGEN ÄR DEN SOM BLIR AV

Så gillar du att dansa styrdans, ja men dåså! Ut och träna styrdans med dig! :-D

4 kommentarer:

  1. Bra inlägg! Har också varit dålig på att ta hand om mig själv ibland, svårt med att sätta gränser etc. Kul med Adriene! Jag har kört hennes pass "Yoga for runners" en del gånger :) Håller med, all träning är bra träning och gäller att hitta det man själv tycker är kul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är på nåt konstigt vis lättare att måna om andra. Eller som en kompis sa "Tänk om du skulle ta hand om dig själv lika bra som du tar hand om dina hästar". ;-)

      Radera
  2. Jag är duktig på smygmotion i vardagen. Trapppor istället för hiss, hoppa av bussen tidigare mm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah! Sånt ska ju vara guld för hjärtat sägs det. Att det blir lite motion varje dag sas. :-)

      Radera

Mörkret faller

Nä, jag är på intet vis deprimerad. Jag har några nära och kära som är deprimerade, så jag vet hur sjukdomen kan se ut. Jag kan inte ens säg...