måndag 29 juli 2019

Värdelös service

Innan jag blev förälskad (på nytt) i Macy's, så var jag förbi en annan butik. De sålde bland annat Levi's och jag bad om hjälp att hitta rätt storlek. Expediten jag frågade var oerhört nonchalant, när jag förklarade att jag har rätt korta ben så såg han på mig ungefär som att jag var en parasit som hamnat fel.

Han hämtade ett par jeans och visade mig provrummet, jag såg direkt att de inte skulle passa, eftersom det var exakt samma storlek jag hade som tonåring (då jag var trådsmal och ändå fick ligga på sängen för att åla mig i jeansen). Nog för att jag har lika korta ben fortfarande, men åtminstone lårens och rumpans storlek har ökat en del (jag har faktiskt en ganska smal midja, paradoxalt nog, så får jag bara byxorna över låren så är det inga bekymmer öht med midjan).

Påtalade för expediten att byxorna var för små, han såg oerhört förvånad ut och jag fick påpeka att jag är modell större, inte nån size zero. Han såg väldigt besvärad ut, frågade en kollega (typ, eh du, vad gör jag med den här kunden som inte fattar att hon är i fel affär?) som tipsade om en annan modell istället. Expediten fick syn på en fotomodellssnygg tjej och påtalade att hon hade väldigt långa ben (Aha! Så då går det alltså att kolla på kunden...). Tjejen skrattade lite besvärat och förklarade att hon hade lite svårt att hitta passande jeans. Det var oerhört tydligt att expediten ville hjälpa tjejen, istället för den där tråkiga kunden (dvs jag) som han fått på halsen.

Expediten frågade vilken färg jag ville ha på jeansen och jag förklarade att om jag hittade några som satt bra, så var jag inne på att köpa i alla fall fyra olika. Då började han fatta att den här kunden kanske är intressant ändå (de får provision på köp ifall de hjälp nån) och skyndade sig att leta reda på ett par jeans.

Dessa satt helt ok på mig, så för att slippa mer krångel beslöt jag mig för att ta dessa (och ytterligare ett par likadana men med annan färg). När jag går ut från provrummet ser jag att expediten står och dregglar över den andra tjejen, samtidigt som han tar fram lite olika jeans. Jag går tillbaka till hyllan där mina jeans låg, men lyckas under några minuter inte hitta några likadana, utan blir förvirrad och står lätt handfallen.

Så jag bestämmer mig för att varken expediten eller butiken ska få några pengar öht från mig. På väg ut så möter jag expediten, som precis lämnat av fotomodellstjejen i ett provrum. Han undrar lite förvånat om jeansen inte passade, varvid jag lite lagom dräpande svarar att de passade, men att jag inte längre var intresserad av att handla där. Hehe...

Istället gick jag till Macy's och hittade två par jeans som inte bara satt perfekt på mig, utan dessutom var mycket, mycket snyggare. <3

Har du varit med om ett tillfälle där du verkligen fått visa din makt som konsument?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utgifter för mars + strejk

Ja, jag vet att jag är sen att rapportera om mars. Men jag har hamnat i nåt slags konstigt mentalt läge där jag blivit fyra år igen och allt...