tisdag 19 mars 2024

Tionde veckan avklarad - matutmaning 2024

Woop woop! Vi går nu in på sista veckan av utmaningen. Jag tröttnade på att vela kring fårfärsen, så till helgen blir det tacofest helt enkelt. ;)

Senaste veckan har verkligen sprungit förbi, jag hann inte alls med. Kan avslöja att det händer en hel del saker just nu, men mer om det längre fram. Nåt ska jag ju försöka locka läsare med, när den här vansinnigt spännande utmaningen är över (hrm). 

Det har försvunnit sex matlådor, en färdig fryspaj och sista portionen med glass. Nästan all broccoli också, heja mig! Däremot föll jag till föga och köpte nya köttbullar (bra som krismat för mig, bara steka på med pasta till) och även tre förpackningar bregott när Willys hade rabatt.

Här skulle jag lagt in en bild på mitt kylskåp, med före- och efterbilder. Men det är alltid så himla deprimerande tomt (vad har folk i kylen?) så jag kunde inte. Tänk er en liten förpackning ägg, två nästan tomma marmeladburkar, en förpackning bregott och ett par näringsdrycker, så har ni efterbilden...

Min belöning när jag klarat av sista veckan blir att beställa från matsmart och fylla på ordentligt i skafferiet igen. Ska bara städa det. Hur har det gått för er förra veckan och vad blir belöningen när vi är klara?

8 kommentarer:

  1. Jag är nyfiken på vilken skillnad utmaningen gjort i plånboken. Har du haft svinlåga utgifter för mat eller har det blivit mer utemat för att slippa fårfärs tex? Ibland får jag för mig att köpstoppa mat just för att spara pengar men sen känns det mest som att jag missar bra köptillfällen och att de totala kostnaderna istället stiger eller så vill jag köpa pizza varje dag för att jag inte har något i frysen som jag är sugen på…

    Frihetsmamman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle säga både ja och nej. Det har helt klart märkts skillnad på matkostnaderna, kanske främst i januari när det fanns mest att rensa och äta upp. Februari blev dyrt pga andra anledningar och än så länge ser mars ut att bli lika billigt som januari, även om jag ätit ute några gånger.

      Men samtidigt tänker jag, iaf i ett singelhushåll, att det egentligen är plus minus noll, eftersom jag nu måste fylla på frysar och skafferi igen, med liknande saker som jag redan ätit upp. Det blir såklart ingen fårfärs igen, men däremot nötfärs och kanske älg. Rensningen har varit bra för att se vad jag faktiskt vill ha i frysen, men jag tror inte att jag egentligen sparar pengar. Det är ju först när jag hade slängt maten istället för ätit upp den som jag skulle gjort en förlust. Hoppas du hängde med i hur jag menar. :)

      Radera
  2. Vad folk har i kylen? Följande har vi (3 pers i familjen) just nu:
    Steksmör, bregott, ost (4st...), salami, korv, blåbär, jordgubbar, paprika, sallad, morötter, gurka, rotselleri, palsternacka, oliver, mjölk, senap, ketchup, snus (!), tomatpuré, soja, chili, currypasta, smörgåsgurka, isterband och hempressad blodapelsinjuice. Äggen får inte plats i vår halvkyl, så det står en platta ägg på köksbänken.

    Val av frukt, grönsaker och kött/kyckling/korv/fisk växlar mycket. Beror på vilka svinnsmartpåsar man kommer över. Smör, mjölk, ägg och ost finns alltid hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj vad mycket grejer! Hinner ni äta upp allt eller blir det dåligt? Jag kan tänka mig att köpa 2-3 morötter och ha i kylen, men redan efter ett par dagar är de mjuka och trista (gäller konstigt nog inte Reko-morötter), så det gäller att jag äter upp dem direkt.

      Radera
  3. Det går fortfarande framåt, även om farten har sjunkit i takt med att det som är kul att äta försvunnit.

    Belöning har jag inte ens funderat på, men något gott och onödigt lyxigt att äta vore ju inte fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner igen det där att man tappar fart efter ett tag. Men heja dig som kämpar på in i det sista!

      Radera
  4. Tips för morötterna. Ha de i en plastpåse så håller de hur länge som helst. Och om de ändå blir mjuka, lägg de i kallt vatten så piggnar de till sig. Skulle gissa att det funkar med andra rotfrukter också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De ligger redan i en plastpåse. Har även testat vattentricket både hela och i stavar. Hjälper inte alls, de är fortfarande mjuka och trista. :( Misstänker att jag kanske har det för kallt för dem i kylen.

      Radera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...