fredag 15 mars 2024

Deklaration 2023

Det har varit lite spänt inför deklarationen för min del. För första gången nånsin så får jag ta del av ränteavdragen. Jag har maxat lånet på lägenheten och har haft lätt ångest över hur dyrt det är med bostadsrätt. Men jag hade glömt att jag faktiskt får tillbaka några slantar på skatten året därpå. :)

En snabb överslagsräkning sa mig att ränteavdraget skulle gå på ett ut med ISK-skatten. Resultatet blev...

Minus knappt femtusen. Jahopp. Jag kan inte ens åberopa resekostnad eftersom jag åker in till kontoret så sällan. Men det är lite svårt att svära över att jag sparar mer än jag lånar. 

Hur har det gått för er andra?

Edit såhär på eftermiddagen: Blogspot verkar ha hicka och jag kan inte kommentera. Så ha lite tålamod med mig. Jag som tom hade tid att kommentera andras bloggar. :(

14 kommentarer:

  1. Beräkningen från Skatteverket är -7200. Min preliminära beräkning efter avdrag är -2400, vilket känns mer överkomligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad skönt att du kan använda lite avdrag till att ta ned summan. :)

      Radera
  2. Får tillbaka 12 000kr. Men då betalade jag in extra (800 kr) varje månad förra året för att jag fått restskatt tidigare år (ca 8-9000kr). Men eftersom räntorna steg + ett litet rotavdrag blev det plus.

    Just nu betalar jag inget extra så kommer gå in på SKV i juni och beräkna årets inbetalade skatt + kommande för att se vart det bär väg...
    Har heller inga resor att dra av tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att du slapp restskatt! Även om 12' är lite mycket att ha skvalpande hos skatteverket. Men det är svårt att förutse räntehöjningarna bara sådär också.

      Radera
  3. Usch, vad tråkigt. Det sista du behövde ju!

    Jag ska få tillbaka 600 kr. Brukar alltid ha en massa restskatt, men slapp tydligen i år.

    Frihetsmamman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag säger som min pappa. "Det drabbar ingen fattig". ;) Skulle såklart vara trevligt att slippa restskatt, men nu har jag landat i att det är skönt ändå att det är för att jag har mycket pengar sparat.

      Skönt att du fick tillbaka lite! Ibland begriper jag inte hur de räknar...

      Radera
  4. Blir restskatt ungefär som en bruttomånadslön! Trots ränteavdrag och ett litet ROT/RUT-avdrag. Jag har lagt in i förskott på skattekontot ungefär lika mycket som restskatten var förra året, men ISK har jobbat på duktigt under 2023 så det räckte inte. Jag försöker tänka positivt - portföljen stiger och jag har inte lånat ut pengar till staten.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är positivt tänkande som krävs när man får sån saftigt restskatt... Grattis till mycket pengar i portföljen antar jag. :)

      Radera
  5. Restskatt så det räcker och blir över, men i alla fall något mindre än jag väntat mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hua! Men skönt att det iaf blev lite mindre än väntat.

      Radera
  6. Skatteåterbäring 9000. Fick mycket innestående semester utbetald där det drogs lite för mycket skatt. Men det är jag glad över nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah! Roligt med ett oväntat tillskott. Men du, ta ut semestern i dagar istället... ;)

      Radera
  7. 97 kr tillbaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh! Vilket proffs. Gratulerar till balans hos skatteverket. :)

      Radera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...