tisdag 12 mars 2024

Nionde veckan avklarad - matutmaning 2024

Nä, nu är jag less. Jag tycker inte det är värt att fortsätta så mycket längre nu. Såg att Willys hade rabatt på Bregott denna vecka, så nu tänker jag så smått börja fylla frysen igen. 

Förra veckan var jag ute och åt en del, vilket märks på resultatet av rensningen. Fyra matlådor åts upp, men i gengäld gjorde jag både röd tonfisksås och fläskfilégryta, vilket förutom åtta matlådor genererade ett halvt kg fläskytterfilé i frysen. Oups. Det går inte så bra alltså. Men gott blir det!

Gjorde dessutom en dundermiss då jag köpte riven gratängost till potatisgratängen och när jag skulle plocka fram västerbottens- och mozzarellaost från frysen fann jag en påse riven gratängost som jag inte har en aning om när jag köpte. Jaja, Jag får väl göra mer potatisgratäng längre fram. Blev lat och använde vitlökspulver istället för vitlök i gratängen, så lite försvann från skafferiet åtminstone. 

Med det hopplösa resultatet undrar jag såklart hur det gått för er andra? Två veckors kämpande kvar och den ständiga frågan är; kommer fårfärsen vara kvar?


11 kommentarer:

  1. Ta nu fram den där fårfärsen och gör någon form av biffar som drar åt det grekiska hållet. Häv i smulad fetaost, örtkryddor och kanske hackade soltorkade tomater. Bryn runt om och låt puttra färdigt i en gräddig sås 👍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör tacos. Det känns enklare än att göra biffar jag garanterat inte kommer få i mig. Tänker att tacokryddan fixar eventuella konstiga smaker.

      Radera
  2. Känner en stor brist på inspiration just nu. Men jag har försökt göra en och annan wokrätt den sista tiden som ett sätt att bli av med diverse nudlar om legat i skafferiet i evigheter. Går även åt en del frysta grönsaker till det tack och lov.

    Jag måste erkänna att jag blir lite sugen på att köpa en bit fårfärs och göra något kul med den bara för att =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wok låter smart med frysta grönsaker. :) Men vad är det här med fårfärs? Anar jag en retsticka mitt i allt rensande? :P

      Radera
  3. Jag har lax som stirrar anklagande på mig så fort jag öppnar frysen :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min rekommendation där är att flytta laxen så den inte kan stirra på dig. Alternativt inte öppna frysen. ;) Men laxpasta är väl ljuvligt annars?

      Radera
  4. Ja, men jag håller med att det börjar bli lite segt nu! Var visserligen borta halva förra veckan, men tycker ändå att det försvinner en hel del. En burk äppelmos från frysen och sen det sista paketet fryst makrill har gåttt åt. Fick fylla på med lite potatis eftersom jag nu är less att äta pasta och ris. Snart så! /Minna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men hur går det med linserna då...? ;)

      Radera
  5. Jag har en massa olika limpor och frallor som tar mycket plats i frysboxen. Men jag vill gärna gå ner lite i vikt och blir mest svullen och sötsugen av bröd. Känns dumt att kasta det, äta det och spara det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan du ha det som gå-bort-present i nåt sammanhang? Håller med om att det är dumt att kasta eller fortsätta spara.

      Radera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...