fredag 8 mars 2024

Har jag bloggat i fem år?!

Jag förstår inte vart tiden tagit vägen. Så himla länge har jag väl ändå inte bloggat? Men jo, fem år och 444 inlägg med detta inkluderat. Inte konstigt att det ibland känns som att jag upprepar mig. ;) Men sjukast är ändå att bloggen fått 455 690 stycken visningar. Vilka är alla dessa människor? Jag tycker jag har hyfsad koll på er som kommenterar, men helt klart har jag ett gäng som läser och tydligen gillar att fortsätta läsa. Roligt!

Mitt mest lästa inlägg, med 1330 visningar, är oväntat nog detta om kostnaden för mina hästar. Nu stämmer siffrorna inte längre, så jag kanske ska räkna ut ett nytt efter att jag summerat utgifterna för 2024? Påminn mig gärna i såna fall, ibland är jag lite glömsk. 

Sen ifjol har jag tyvärr knaprat ganska rejält på kapitalet. Över 150' har jag tagit ut från mitt sparande. Räddningen här har varit att börsen gått starkt senaste året, så jag landar ändå på 2 014 416 kr. Tack för det, det är ändå 100' mer än förra året.

Hästarna mår bra, även om det tog två stallflyttar innan vi hittade ett bra ställe. Jag önskar bara att det var lite närmare mig... Saknar att träffa dem varje dag. <3

Roligast är som vanligt att kika på sålda saker. Det kontot uppgår nu i 225 262 kr, så där ser man verkligen effekten av ränta-på-ränta. På tolv månader har jag endast sålt för en dryg tusenlapp, så värdeökningen på knappt 37' tackar jag fonderna för. Jag har en tanke om att rensa lite hästkläder i vår och sälja på Sellpy, kanske kan jag få ihop några hundralappar?

Låt oss hoppas på bra börs och ytterligare fem års bloggande! :D

6 kommentarer:

  1. Grattis, bra jobbat !! Du måste ju köra minst 8 år till så att inlägget om att FIRE uppnås blir skrivet.. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah... Jag inser ju nu när du skriver det att jag såklart måste fortsätta blogga även efter FIRE, för det är egentligen den fasen många är nyfikna på. Vad sjutton ska jag göra när jag inte behöver kliva upp på morgnarna...

      Radera
  2. Det är väl inte så konstigt att dina försäljningar minskar! Du har ju dels gjort dig av med massor som du samlat på dig tidigare, dels så köper du inte in nytt, onödigt. Inte ens till hästarna (väl?).

    Jag tittade in i en sällan använd garderob för några veckor sedan. det var för att leta upp lite saker till skidresan (har fortfarande barn som får sportlov, vilket vi vuxna också gillar). Upptäckte där lite ridutrustning! Inte konstigt, barnen har ridit en del, men det var ett tag sedan och jag trodde att vi gjort oss av med allt som är urvuxet.
    Kom sen på att detta är saker som skaffades till vår Islandsresa för några år sedan. Ja, det var nödvändigt, eftersom vi skulle vara ute i flera dagar på en långtur med en flock löshästar med oss (fantastisk resa, rekommenderas). Och barnen hade som sagt vuxit ur sina gamla saker. Nu är DESSA saker urvuxna, men knappt använda så jag ska ta ett ryck och lägga ut på lämplig försäljningskanal. Vilket det nu kan vara? Orkar inte med prutande, "bruschan bäste kompis" eller folk som säger att de ska köpa men sen aldrig dyker upp.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, men det finns egentligen mer att sälja, det är bara så omständligt med att lägga upp på tradera, då man måste veta frakten innan. Suck liksom att hitta kartong och väga och greja utan att ens veta om det blir sålt... Sen har jag lite grejer kvar från min gamla gård, de är på logen hos en kompis och därmed definitivt lätt att glömma bort.

      Nix, köper inget onödigt längre, inte ens till hästarna. Däremot skulle jag behöva rensa ut lite mer hästgrejer också, men det går precis lika segt som allt annat.

      Tror tyvärr fb är bästa gruppen för att sälja hästgrejer. Där har jag haft bättre resultat än hopplösa hästnet (som blivit ännu sämre sen jag sålde sist). Så det är mitt tips. Typ hästutrustning till salu och så området du bor i.

      Radera
  3. Jag har hängt i längre som följare. Läst alla inlägg tror jag. Kommentar sällan. Hur som, Therese heter jag, bor i en liten kommun i Västmanland. När jag började följa var jag intresserad av någon slags FIRE, eller kanske mest bygga ihop en pengamaskin. Nu många år senare spar vi pengar men spenderar också en del pengar. Balans tror jag det kallas. Jag gillar att läsa om din vardag. Dina tankar. Jag hoppas du fortsätter blogga många år till. / Therese

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vad det är, men din kommentar gjorde mig så vansinnigt glad. <3 Att det finns såna som du där ute, som troget läser varje (wow) inlägg år efter år. Balans är verkligen ett nyckelord. Tror man mår bäst om man inte försöker extremspara nu för att kunna leva ett snålt liv utan att jobba om x år.

      Radera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...