måndag 15 mars 2021

Pengar rullar in som de ska

I förra veckan hände tre saker nästan samtidigt, som fick mig att börja vela igen. Som vanligt alltså. ;-)

1) Vi fick veta att företaget gått helt okej föregående år vilket gjorde att en bonus på ca 12000 kr före skatt kommer att landa på mitt lönekonto ihop med aprillönen. Trevligt!

2) Jag loggade in på avanza och upptäckte att jag numera har såpass mycket sparat (1,5 miljoner exklusive målsparande) att jag skulle kunna gå ned till 60 % jobb för resten av mitt liv. Yay!

3) Min chef meddelade att hen var så nöjd med min prestation ifjol så jag får lönehöjning med en dryg tusenlapp. Det betalas ut retroaktivt från november och utbetalningen kommer på aprillönen. Härligt!

Min första tanke var såklart att både bonus och löneökningen skulle raka vägen in på avanza. Sen började jag tänka på allt jag dragit mig för att köpa (vårjacka någon? Det är nu nästan två år sen jag gnällde om den första gången och sen dess har ena fickan börjat gå sönder också). Kanske ska jag faktiskt ta bonusen och handla för? Kosta på mig lite saker med bra kvalitet, så behöver jag kanske inte handla på tjugo år sen igen. 

Samtidigt vet jag att om jag istället sparar bonusen, kommer jag snabbare till den punkt där jag är helt oberoende av någon bonus. Svårt val, även om jag just nu lutar åt att handla nödvändiga saker (så jag äntligen kan lämna in världens fulaste jacka till återvinning). 

Sen har vi det där med att jobba 60 %. Det är en fantastisk känsla att veta att jag kan endera byta jobb till ett roligare men sämre betalt eller gå ned i tid på nuvarande jobb. Om jag vill. Men just nu vill jag inte. Jag kan lika gärna fortsätta att jobba heltid (men försöka lära mig hur jag ibland håller mig undan från datorn några timmar under dagen) så länge jag gör det jag ska och chefen är så nöjd att det blir mer pengar in varje månad. 

Hur skulle ni tänka i min situation?

20 kommentarer:

  1. Kul med extrapengar!

    Känner igen det där med att det är svårt att konsumera när man vet vilken peng den där jackan/tv/datorn mm blir efter några årtionden.

    Det där med att byta ned sig vad gäller jobb och/eller anställningsgrad är väldigt svårt. Ibland vill jag också byta men det skulle fördröja total FIRE. Jag skulle vilja byta ner mig till antingen ett mindre stressigt jobb eller ett med lägre anställningsgrad. Målet med detta vore såklart att öka kvaliteten på fritiden.

    Frågan är hur mycket senare FIRE skulle bli? Har försökt räkna på det och det är mindre än man tror för i slutet är nysparandets del av pengatillväxten ganska liten. Detta då portföljen måste vara ganska stor strax innan FIRE.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag får verkligen tvinga mig att konsumera...

      Nån dag (...) ska jag sätta mig ned och räkna på lite olika scenarier för hur FIRE påverkas av om jag får lägre lön eller jobbar mindre än heltid. Tror det kan bli ett inlägg också, för även om siffrorna är individuella så är ändå tänket intressant.

      Radera
  2. Jag förstår att du är splittrad! Men jag skulle definitivt köpa en jacka, och sedan spara resten...Jag köpte lite nya kläder idag när jag fick reda på att jag fick tillbaka pengar på skatten. Är trött på att känna mig sunkig jämt och ständigt!

    Kul med extra pengar!

    Mvh,
    Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste precis ditt inlägg! Kände mig lite träffad (haha) och nu när jag kikat i min deklaration ser det dessutom ut som att jag ska få skatteåterbäring! What?! Bara för att jag gick ur svenska kyrkan till sist.

      Så jag lovar att köpa en jacka. :-D

      Radera
    2. Bra! Kan bli bildbevis på den ;)

      Radera
    3. Jag tror den kan bli inköpt under min planerade shopping spree (via internet) ihop med Fru EB... Lovar såklart bildbevis!

      Radera
  3. KÖP JACKAN! :-D
    Den måste ju inte kosta 12000, men med en ny jacka kommer du att känna dig som en miljon! ;-)

    Och om jobbet känns okej nu, behöver du ju inte fatta några beslut. Bara vetskapen om att du KAN gå ner i tid när du vill, är värd mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Herregud! 12000 kr! Vad tror du? Jag är tveksam till att köpa en jacka som kostar mer än 500 kr... ;-) Men ok, jag ska gå in på Kappahl och se om de har någon fin vårjacka jag gillar. Egentligen skulle jag vilja ha en kappa, fast jag har så korta ben att jag "borde" inte ha kappa. :-P

      Du har så rätt, inga beslut behöver tas nu. Jag kan bara lulla med lite lagom sådär. Himla skönt.

      Radera
    2. Eftersom du verkar minst lika ointresserad som jag av shoppande så ska du köpa något som håller och som du gillar i MÅNGA år. Jag föreslår då att du tittar på märket Snoot (www.snoot.se), ett svenskt märke som gör SNYGGA kläder för svenskt klimat (typ vindtätt och Goretex). Ja, de är dyra! Men om en jacka fortfarande ser ny ut efter 10 år och ett ordentligt fall med cykeln på grusad asfalt (själv fick jag ordentliga skrubbsår på armbågen, men jackan fick inte en skråma), så är det väl investerade pengar. Särskilt jämfört med Kappahl.
      Kom ihåg vad Fru EB brukar säga (ungefär): ha några tidlösa plagg med bra kvalitet som kan matchas med varandra.

      Spargrisen

      Radera
    3. Tack spargrisen! Insåg idag när jag hamnade nere i centrala Uppsala (kommer förhoppningsvis inlägg imorgon) att jag vill ha lite mer färg på den nya jackan. Inte svart eller mörkbrun. Utan kanske blå eller röd. Ska genast kika på Snoot och få hicka över priset. ;-)

      Samt försöka minnas vad senaste täcket till Celine gick loss på. :-D

      Radera
  4. Mitt råd är att laga fickan i jackan som du har och som du vet fungerar, spara pengarna till dess du antingen behöver något (måste ha) eller när du ser exakt vad du vill ha. Köpa något för att ’unna sig’ är bara konsumtion utan nytta, särskilt innan du faktiskt har pengarna i handen. Njut istället av den extra månad ’financial independence” du får utbetald i april.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med nån som är motvalls! :-D Jag gillar verkligen variationen av kommentarer i min blogg.

      Men jag misstänker att om du sett den slitna, fula jackan hade du också sagt åt mig att köpa en ny. ;-)

      Radera
    2. Det är supernyttigt! För om inte annat måste jag argumentera mer för min sida av saken och kanske upptäcker att jag inte alls måste ha en ny jacka (jo, det behöver jag, men jag måste inte köpa en splitterny jacka idag, jag kan vänta tills Fru EB kan guida mig), utan bara behöver andas lite och göra något annat en stund.

      Radera
  5. Nästa förslag på alternativ. Sök efter en ny jacka på tradera eller liknande. Går garanterat att hitta något snyggt för betydligt mindre än 500:- så då kan du ju även lägga in om det är något nytt linne/ny kläder till stallet eller dyl som behövs inför sommaren, så en ny garderob för ca 500 och spara resten. win-win
    /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså det var ju LIVSFARLIGT att gå in på tradera! Jag har lurat mig själv så länge med att det är omöjligt att få tag på begagnade kläder i min stora (42-44) storlek, men tji fick jag. Kände att jag plötsligt fick enormt habegär till en massa kappor jag absolut inte behöver (vinterkappor), så jag stängde snabbt ned hemsidan och avvaktar vidare instruktioner från min klädexpert Fru EB.

      Jag behöver faktiskt inga andra kläder (ens till stallet) just nu, jag har snarare för mycket kläder i mitt tycke, men orkar inte rensa garderoben mer nu. ;-)

      Radera
  6. Köp jacka på rea. Om du inte pga betingelserna ditt arbete är på väg in i ett sammanbrott...så behåll det. Det kommer gå fortare till total frihet på det viset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant och sant. Klok kommentar. :-) Jag har dock aldrig riktigt lärt mig när det är rea på saker, enda gången jag faktiskt har lite koll är black friday och det är ett tag kvar. Sen just jackor vill man ju gärna prova...

      Radera
  7. Grattis till bonus, milstolpe och lönehöjning!

    Eftersom du frågar efter råd, så i all korthet:

    1) Jackan. Köp en riktigt bra på en gång (och hoppas att den inte blir stulen...).

    2) "Fuska" inte på jobbet. Det blir inte bra karma av det.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad som är en riktigt bra är ju lite oklart. Nuförtiden verkar kläder hålla mycket sämre. Den jacka jag har nu har jag haft sedan 1996...

      Nä, fuska skulle jag aldrig göra. Men däremot måste jag kanske inte lägga 8 h i ett svep framför datorn, utan snarare planera min dag så jag kan njuta av fint väder på hästryggen lite nu och då. Sen har jag jobbat 150-200 % på tidigare jobb och inte fått ett skit för det, så om jag nu "bara" jobbar mina stipulerade timmar tänker jag att det är ok, för så gör de flesta. Jag har helt enkelt slutat låta arbetsgivaren utnyttja mig.

      Radera

Tionde veckan avklarad - matutmaning 2024

Woop woop! Vi går nu in på sista veckan av utmaningen. Jag tröttnade på att vela kring fårfärsen, så till helgen blir det tacofest helt enke...