tisdag 23 mars 2021

Mardröm

 Inatt drömde jag en sån där riktigt verklig dröm, där man vaknar och drar efter andan och inser (till sin stora lättnad) att det bara var en dröm. 

Jag drömde att jag var tillbaka på ett av mina första jobb. Jag var på tillfälligt vikariat, vilket såklart gör (eller gjorde då åtminstone) att jag slog knut på mig själv för att göra arbetsgivaren nöjd och få förlängt ytterligare ett halvår. 

Jag fick dessutom (både i drömmen och i verkligheten) alldeles för svåra och omöjliga arbetsuppgifter, utifrån den erfarenhet och utbildning jag hade. Vilket alltid slutade i ångest och skäll från arbetsgivaren. 

När jag vaknade tog det ett tag att inse att jag inte längre jobbade på det där fruktansvärda stället. Att jag inte behövde "smöra" för arbetsgivaren och oroa mig för hur jag skulle betala mina räkningar om jag inte fick förlängt igen. 

Känslan när jag förstår att jag har en fast anställning på ett bra jobb, där både min närmaste chef och chefen ovanför är mycket nöjd med det jag gör och absolut inte skulle få för sig att sätta mig i situationer där jag inte har stöd/utbildning/erfarenhet etc fick mig nästan att börja gråta. 

Jämför jag dessa två jobb är det tydligt varför jag längtat från att arbeta och till friheten under så lång tid. Jag har haft ett (1) enda jobb där medarbetarna behandlats som människor, där det inte bara handlat om att producera och producera ännu mer. Att hela tiden tänja på gränsen, för att se hur mycket arbetskraft man kan få ur just den här människan innan hen bryts, sjukskrivs och ersätts av en annan. 

Jag blir arg när jag tänker på det, men också tacksam över att jag nu hittat ett arbete som jag kan vara kvar på till den dag jag känner att jag inte vill arbeta något mer. Oavsett om det blir 2027, 2032 eller kanske inte förrän jag pensionerar mig på riktigt. 

Jag vaknade ur en mardröm, men om det finns någon där ute som lever i en liknande mardröm, säg upp dig! Gå vidare, för det är inte värt priset att slita sönder sig själv för någon annans skull. 

Kram på er och hoppas ni alla får en solig tisdag. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utgifter för mars + strejk

Ja, jag vet att jag är sen att rapportera om mars. Men jag har hamnat i nåt slags konstigt mentalt läge där jag blivit fyra år igen och allt...