tisdag 9 mars 2021

Lev lokalt - min recension

 Ja, sist av alla (...) fick jag så boken i min hand. Tacksam över att kunna låna från biblioteket, så jag inte ökar på antalet böcker i min bokhylla. 

Jag hade som plan att plöja boken i helgen (alltså vi snackar 27-28 februari nu), men fick snabbt inse mig besegrad. Jag har verkligen inte tid längre att sitta mer än nån halvtimme då och då. Men jag har åtminstone försökt läsa ett helt kapitel varje gång, så här kommer lite tankar från mig såhär efteråt. 

Det är en riktigt tänkvärd bok. Jag tror att alla kan hitta något från boken som tilltalar en, även om man lever helt olika liv och kanske inte ens har känslan av att man kan (eller vill för den delen) leva lokalt. För det författarna pratar om är mycket av en känsla av tillhörighet och av att man är nöjd med det man har. 

Jag måste erkänna att jag redan efter fyra kapitel börjar vackla i min föresats att flytta till Skåne. För sanningen är ju att jag trivs så vansinnigt bra där jag bor idag, med hästarna på några meters avstånd och precis sådär lagom långt ifrån en större stad. Jag har ett toppenjobb och framförallt (...) har jag vänner i min närhet som jag älskar att spendera tid med. 

Det som skulle hända om jag flyttar till Skåne är att jag får längre vår och längre höst, närmare till en del hästevenemang, bättre anläggningar för hästarna, men också färre vänner. Såklart har jag vänner i Skåne också, men de där riktigt nära vännerna, de som betyder allt för en, de har jag i Uppland. 

Ibland kan det vara bra att betrakta sina drömmar lite utifrån och inse att man målar upp dem i lite för klara färger. Ibland är det faktiskt alldeles utmärkt bra att vara kvar där man är och gräva där man står, som författarna påpekar flera gånger. Inte fokusera på vad man saknar, utan fokusera på vad man faktiskt har. Vilket i mitt fall är oerhört mycket och jag behöver odla min förnöjsamhet lite mer och sluta tro att gräset är grönare på andra sidan staketet. 

Så mitt tips är att, om du mot förmodan inte läst boken, gör det! Jag tror att den kan ge insikter till alla läsare, oavsett hur du lever idag och hur du vill leva i framtiden. 

Själv ska jag nu tänka lite innanför boxen och klura vidare på hur jag kan utveckla mig inom de ramar jag har. 

Har du läst boken? Fick du några nya insikter?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Börsen gör mig nervös...

Det är konstigt hur hjärnan fungerar. På nåt vis har jag lättare för att ta motgångar än framgångar. Det är som att jag inte riktigt tror på...