onsdag 10 mars 2021

Rapport från skogen

 Det är spännande med skog! För nu har jag faktiskt fått en fråga från skogsbolaget om var nånstans jag vill ha mina pengar. Yay! Coolast var nog att handläggaren räknat näst intill rätt, jag fick ut nästan 100' men eftersom en del av pengarna är "innehållet" (det betyder att de håller pengarna inne och bekostar markberedning och plantering, coolt att lära sig nya ord!) så blev det 90' som jag ska skatta för så småningom. 

Jag har bestämt mig för att öppna ett skogskonto och ta ut 10 % varje år, såvida jag inte kommer på något riktigt bra jag kan lägga pengarna på, så de kan användas till kommande utgifter. Jag försökte på nåt vis integrera hästarna i det hela, typ att de kunde jobba i skogen med mig, men dels är de inte precis nordsvenskar och dels kan jag verkligen noll och ingenting om att jobba med skog. För att inte tala om det faktum att skogen är många mil bort från hästarna. 

Men jag har åtminstone haft lite kontakt med skatteverket och även om de är lite väl glada i att stänga ärenden snabbt (har hittills varit tvungen att öppna tre nya ärenden istället för att bara fortsätta maila med en handläggare om följdfrågor) så har jag faktiskt förstått så pass mycket att jag nu registrerat en enskild firma och ansökt om att få momsredovisa. 

Ta alla fackord med en nypa salt, för jag är verkligen ny på det här.

Men min tanke är följande. Eftersom avverkningen skedde i början på 2021, så blir det ingen deklaration förrän 2022. Men jag ska åtminstone försöka lära mig lite mer under tiden. Tex skriver skogsbolaget hela tiden om summorna som exklusive moms. Då utgår jag ifrån att det kommer en klumpsumma som ska till skatteverket direkt. Eller kanske så betalar skogsbolaget in momsen direkt till skatteverket och bara informerar mig om hur mycket moms det blev? Låter iaf smidigast i mina öron. 

För annars skulle det betyda att jag får momsen nu och inte behöver redovisa den förrän om ett drygt år och då kan jag ju "råka" investera pengarna på börsen under tiden (nä, ok jag vet att man inte ska ha pengar på börsen som man behöver inom ett par år, men ni fattar hur jag menar). Det låter lite väl konstigt, så jag utgår ifrån att skogsbolaget sköter detta. 

Det var alltså momsen. Men sen måste jag såklart redovisa vinsten jag gjort, även om jag stoppar undan den på skogskontot. Det finns det tydligen en speciell ruta för, så det hoppas jag få till när det väl är dags för deklaration. 

Vad mer? Jag tror (obs tror!) att jag ska kunna klara av detta med mycket hjälp från skatteverket, för samtidigt är det ju en enda intäkt (såld skog) och en enda kostnad (markberedning och plantering) det handlar om. Eller heter det inkomst och utgift? Gaaah!

Jag behöver läsa på lite mer om enskild firma också, kan jag kanske på nåt vis ta ut de där intjänade pengarna som lön och då slippa skatta för dem så mycket? Eller kanske stoppa undan dem som pension på nåt vis? För egentligen har jag inget behov av 9000 kr extra om året just nu, de skulle verkligen trivas bra i min ISK sålda saker...

Ja, det var rapport från skogen. Återkommer den dag det händer något mer. Frågor är välkomna, men det är högst oklart om jag kan besvara dem. ;-)

6 kommentarer:

  1. Spännande med skog! Jag har inga erfarenheter på skogsområdet att dela med mig av men det låter intressant det där.
    Dock angående
    "Jag behöver läsa på lite mer om enskild firma också, kan jag kanske på nåt vis ta ut de där intjänade pengarna som lön och då slippa skatta för dem så mycket?"

    Mitt svar: Som ägare till en enskild firma kan du inte ta ut någon lön, du gör bara ett uttag. När du tar ut pengar från din enskilda firma så skattar du ingenting. Du skattar för dem när du redovisar företagets resultat via din deklaration, men sen när du tar ut dem så betalar du ingen skatt.
    Lite rörigt kanske, men här kan du läsa mer: https://www.bjornlunden.se/enskild-firma/eget-uttag-i-enskild-firma__227

    Lycka till med skogen!
    A-nonym

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för länktips! Jag läser och fortsätter vara lite förvirrad. ;-) Men det löser sig säkert tills det är dags att deklarera på riktigt.

      Radera
  2. Det här är spännande att följa, ifall man skulle bli med skog någon gång! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade gärna följt någon innan jag skaffade skog. Nu känns det om att jag gör allt bakvänt istället. Men än har jag iaf inte åkt på nån stor skattesmäll...

      Radera
  3. Grattis! Min mamma sålde skog för runt fyra år sedan (alltså sålde helt, inte avverkade) och jag fick hälften av pengen. Det var inte jättemycket men de har legat och göttat till sig i ISK:en sen dess och genererat ränta-på-ränta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tanken har slagit mig att jag skulle sälja skogen rakt av. Kruxet där är att eftersom jag fått den som gåva blir det så hiskeligt mycket skatt. Så tills vidare har jag kvar den.

      Radera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...