måndag 27 juli 2020

Tiden tickar vidare

Här händer inte mycket. Eller så händer massor. Det är svårt att hänga med ibland. Jag missade tex att jag fick lön i fredags, men det rättade jag till ganska snabbt (som tur var hade jag uppskrivet i bujon att köpa fonder).

Jag fick psykbryt på mitt fondupplägg i förra veckan. Skulle kanske ha skrivit ett inlägg om det, men jag var liksom mer fokuserad på att ändra om. Igen. ;-)

Så nu är Avanza Europa och Avanza Global ett minne blott. Köpte tillbaka min älskade DNB Global Indeks istället. Det gör att min totala lista på fonder och aktier numera ser ut som  följer:

Intervacc
DNB Global Indeks
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
SPP Aktiefond USA
XACT Högutdelande

Fruktansvärt skönt! Det innebär att jag minimerat köpbesluten till noll. När lönen kommer in, köper jag DNB och när jag säljer nån grej köper jag XACT. Inga uträkningar med % av portföljen och liknande, bara raka vägen in och köp. De två övriga fonderna får ticka på ostört och Intervacc säljer jag av så snart den är värd mer än de 10' jag köpte den för. Planen är att kosta på en riktigt fin sadel till Celine, men den är DYR så det lär ta några år. ;-)

Apropå bujo så har jag precis börjat fylla i min tredje. Jag kör ännu mer minimalistiskt denna gång, men älskar fortfarande formatet, så jag fortsätter. Det är roligt att gå igenom den gamla bujon och välja ut vilka godbitar som ska få följa med till nya. Så här ser innehållsförteckningen ut just nu.


Hm... Vad mer har hänt? Jag var ute på tågäventyr i helgen, det är något helt vansinnigt meditativt med att sitta i tyst kupé och avnjuta landskapet utanför fönstret. Jag tackar Bodil Jönsson för att hon skrev till SJ om att det behövdes tysta avdelningar på tågen. Även om de kunde vara ännu tystare bara de som går/springer/studsar förbi kupén höll snattran också.

Nog om detta. Det blev ett lite rörigt inlägg, men det blev i alla fall ett inlägg. Kram på er alla läsare, jag önskar så att vi kunde träffas över en bit mat någon dag snart. <3

2 kommentarer:

  1. Tack för din fina blog, läser men kommenterar inre så ofta.

    Har både Avanza Global och DNB Global, har inte heller varit helt nöjd med avanza... ligger därför kvar i båda. Har för övrigt dina andra 3 fonder med, utom Xact. Bra val ;-)
    Jag köper automatiskt varje månad, då behöver jag inte tänka alls.
    Vill jag spara extra så väljer jag någon av de fonder jag redan har.
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack för att du läser och kommenterar! Det betyder så mycket. <3

      Jag funderar på att automatisera det hela, men så blir jag girig och tänker att då måste pengarna ligga kvar minst tre gånger/år till den 25:e helt i onödan (vi får alltid lön före midsommar, före jul och så är det nåt tillfälle som den kommer den 24:e för att 25:e är en lördag). Sen får jag alltid en liten kick av att köpa fonderna själv, haha.

      Radera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...