måndag 13 juli 2020

Hejdå aktier!

Det är nånting med mig och aktier som går bra. Jag är liksom inte van vid det, blir misstänksam eller nervös.

Dessutom har jag svårt för att lägga den tid som faktiskt behövs för att läsa in sig på saker. Det funkar helt enkelt inte att jag läser om vad som händer med mina aktier via nån annans blogg. Då missar jag garanterat saker.

Så i förra veckan sålde jag av både Latour (som hade gått med hiskelig vinst sen köpet), Industrivärden och Investor. Jag har egentligen haft dem för att de känts "tryggare" än vanliga aktier och gett utdelning. Så i gengäld köpte jag fler Xact Högutdelande och så får jag vara nöjd med det.

Kvar hade jag då Lundin Energy, som mest var köpt på skoj, och mina Intervacc (som hittills dubblerat sig sen köp). Eftersom jag nog aldrig lär sälja Intervacc, så fick det bli Lundin Energy som rök. Däremot gjorde jag en lite chansning med de pengarna (köpte för 1000 kr och sålde för 1500 kr) och köpte Nordea. Bara för att de har högst direktavkastning just nu av de svenska aktierna. Dvs ett helt vansinnigt köpbeslut, men vad sjutton, lite skoj måste man få ha också. ;-)

Ser man till hela min portfölj, så består Intervacc av 0,7 % och Nordea av 0,1 %. Resten är fonder och mera fonder. Känns oerhört skönt i magen och nu behöver jag inte ha en massa koll på utdelningar och bolagsrapporter (nåja, det gav jag upp för länge sedan).

Däremot har jag tänkt, den dag jag faktiskt slutat jobba, att köpa på mig en aktie i varje större svenskt bolag, så jag kan gå på en massa bolagsstämmor och äta gott. Har ett vagt minne av nån släkting som gjorde så. Han bodde dock i Stockholm.

6 kommentarer:

  1. Ja det har man ofta funderat på, att skippa aktier och köra ETF eller fond för hela slanten. Hur gör du för att betala räkningarna? Säljer du fonder varje månad, eller säljer du lite då och då? Detta slipper man ju med utdelningsinvestering, då plockar man ju bara ut exakt så mycket man behöver och låter resten ligga kvar, alt återinvesterar. Man behöver inte bry sig om att sälja lågt eller högt. Börspsykologi javisst, men ändå nyfiken hur de som inte kör med utdelningsinvestering gör rent praktiskt. Plånkan måste ju fyllas på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alltså jag har aldrig satsat på 4%-regeln, mitt mål är att pengarna ska vara slut i samband med att jag dör, så jag kommer oavsett fonder/aktier behöva sälja av kapitalet successivt.

      Jag har i dagarna sålt av lite fonder (kommer ett inlägg om ett par veckor om det) för att använda pengarna och det kändes inte konstigt alls. Tanken är ju att pengarna förr eller senare ska användas, så jag är rätt lugn med att sälja av.

      Radera
    2. Ett sätt att leva på fonder är att sälja av konsumtionsutrymmet för året 2/1 enligt någon regel. 4%-regeln är en, men min favorit är Vanguards Dynamiska Hybridmodell som jag skrev om här https://utdelningssmalanningen.blogspot.com/2018/10/vanguards-dynamiska-hybridmodell-for.html . Den tar till skillnad från 4%-modellen viss hänsyn till portföljutveckling vilket sannolikt medger större totalt uttag. Nackdelen mot 4%-regeln är att man inte vet på förhand vet hur mycket man har att röra sig med.

      Har också som mål att inte ha något kapital kvar när jag stiger ramlar av pinn. Utan att pengarna tar slut för tidigt. Möjligen lämnar efter mig ett hus.

      Radera
    3. Det enda jag tycker är svårt är att förutse när jag ska dö. ;-)

      Radera
  2. Jag är inte så intresserad av aktieanalys egentligen så jag har också funderat på att släppa aktierna till förmån för ETF/fonder för att få mer tid till det som verkligen intresserar mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har insett att den där inledande förälskelsen i aktier verkligen gått över för min del. Jag vill inte behöva tänka, bara tjoffa in pengarna i en fond lite snabbt. :-)

      Radera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...