torsdag 2 juli 2020

Viktminskning i smyg

Jag skrev, strax innan min långa bloggpaus, att jag skulle sluta med middag. Det har jag också gjort och vilken lättnad det varit! Att slippa komma på vad sjutton jag ska laga för mat sju middagar/vecka. Att slippa lägga en massa pengar på mat som ändå inte får mig att må bra.

För jösses vad bra jag mår nu! Kanske inte psykiskt då (men snart, snart är det semestertid på jobbet), men fysiskt.

Jag väntar numera med att äta tills jag är hungrig. Ofta blir det först runt nio på vardagar som jag äter rågrut med färskost till frukost. Sen runt två äter jag lunch, lagad sådan. Jag har några olika maträtter jag varierar mellan, men oftast blir det ris eller pasta med nåt till. Tonfisksås eller vegetariskt. Sen ser jag till att äta äggröra innan klockan är 19. Mellanmål med grönsaker eller frukt blir det såklart också, samt nötter när jag kommer ihåg att jag ska äta det.

Jag är lagom mätt, nöjd och lycklig. Somnar halvdant gör jag (men det har med det psykiska att göra), men sover i gengäld hela natten numera. Så skönt!

Viktminskningsmässigt går det såklart långsamt, speciellt som jag endast fokuserar på midjemåttet, men jag har egentligen ingen brådska med att minska i storlek (fast jeansen sitter lite lösare...) utan det får ta den tid det tar. Viktigast är att jag hittat en rutin som jag trivs med och som det känns som att jag kan fortsätta med hela livet.

Bäst av allt är att det egentligen inte finns några regler, så vill jag en kväll äta ute med en kompis, så försöker jag göra så vi ätit klart innan 19, men skulle det gå en stund extra så spelar det egentligen ingen roll. Som fd anorektiker mår jag bra av att inte ha regler och måsten, det är jag så duktig ändå på att låsa upp mig på i livet. ;-)

Har du hittat en matrutin du trivs med eller skulle du vilja ändra något?

4 kommentarer:

  1. Härligt att hittat nåt som funkar!
    Själv väntar jag gärna med frukosten och hoppar ibland över den, även fast det egentligen är min favoritmåltid.
    Att laga mat när man inte har någon lust är sååå tråkigt, hade jag inte haft barn hade jag nog gjort nåt liknande som dig. Fast bara nåt storkok i veckan för att ha flera lådor klara, jag kan äta samma mat flera dagar i rad. Barnen knorrar lite om jag gör så, om det inte är pannkakor eller pizza förstås... :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar också frukost! Men då ska det helst vara helgfrukost så jag har gott om tid att njuta och gärna lite lyxigare variant. Det blir det dock sällan numera, det kräver ju lite planering i förväg...

      Jag har blivit så van, jag äter alltid själv, utom nåt enstaka restaurangbesök med kompis, så jag lagar mat av bara farten. Fördel dock att jag är liten i maten, så vanliga recept ger mig 6-7 portioner att lägga i frysen. :-)

      Radera
  2. Jag äter också "bara" ett mål lagad mat per dag och det oftast till lunchen. Någon gång mellan jobb och träning (häst, hund eller i undantagsfall egen) äter jag en tallrik yoghurt och en eller tre knäckemackor till. Frukost alla dagar, mellis i form av frukt eller nötter när jag kommer ihåg.

    Ibland funkar det, men lika ofta inte :( Letar upp vad som finns hemma och äter, ofta sent på kvällen. Kan vara godis om det finns hemma, eller chips, nachos, glass, ostkex med mycket ost på... allt som är sött, salt eller fett. Antar att det betyder att jag ätit för lite under dagen men orkar verkligen inte fixa med mer mat. Kanske ska testa äggröra som du skriver och se om det hjälper!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag upplever att yoghurt inte mättar på långa vägar så bra som ägg. Så testa med äggröra ett par gånger och se om du lyckas hålla godsakerna stången (vilket sällan är lätt, tricket är väl att inte ha hemma, men det lyckas jag inte med).

      Radera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...