onsdag 1 juli 2020

Mörkt hål

Jag har ett projekt på jobbet. Jag behöver inte förstöra er dag med detaljer, men jag tror (tyvärr) många av oss har ett sådant projekt nån gång då och då.

Det här projektet började lite smått i slutet på förra sommaren och hela tanken var att det skulle förenkla mitt arbete och, när vi inledde pitchen (som det så fint heter) för ledningen skulle jag kunna kapa nästan 40 % av min arbetstid.

Problemet är bara att projektet istället för att att spara tid, har skapat massor med merjobb och halvt gett mig magsår. Tanken var att allt skulle vara klart innan jul, men det är fortfarande tusen lösa trådar nu, i början på juli. Alltså sju månader efter "förenklingen kommer ge en smidigare vardag".

Jag är så less och jag ser inget ljus i sikte. Det är sådana här saker som kan få mig att vilja pensionera mig i förväg. Problemet är väl bara att pengarna är slut om sisådär 5-6 år och då måste jag hitta ett nytt jobb som garanterat hittar på egna idiotiska projekt som detta.

Jag har i alla fall bestämt att jag ska strejka resten av veckan. Jag kommer inte jobba med projektet och skylla på att andra områden behöver fokus (vilket förvisso är sant, mina ärendehögar bara växer och växer).

Har ni också projekt som varit helt idiotiska när ni väl börjat jobba med dem?

2 kommentarer:

  1. Jo då, såna dyker ju upp då och då tyvärr. Riktiga energitjuvar.
    Eller projekt där problem/något icke-effektivt/omodernt ska lösas men man ändrar inriktning på vägen (oftast pga. budget) och resultatet är att man ändå har kvar samma som innan man la all tid på projektet...

    Kul förresten att du är igång och bloggar igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aaaah, såna projekt du nämner måste vara de värsta. Snacka om bortkastad tid!

      Tack, jag försöker att blogga så ofta google låter mig komma in på mailen. Vilket går lite sisådär. ;-) Idag tog det mig hela dagen, men till sist så!

      Radera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...