onsdag 29 juli 2020

Fylla frysen

Nånting har hänt med mig... Jag tror det är nästa steg i min utveckling. Eller så håller jag på att bli galen på riktigt. ;-)

Inspirerad av Sparo gick jag ut en sväng i skogen i förra veckan. Eller skog är kanske fel att säga. Jag gick ut i skogsdungen närmast mitt boende, där hästarna just nu njuter av sommarbete (i dungen står de mest för att få skugga). På förmiddagsrasten (ja, jag jobbar fortfarande) plockade jag flera dl blåbär. Utan att knappt behöva ta ett enda steg. Det var, till min förvåning, riktigt roligt. Känslan att sedan få frysa in blåbären, för senare förädling (paj eller glass?) gjorde mig pirrig av glädje och stolthet.

Jag var givetvis ute och plockade fler gånger efter det, med samma lyckliga känsla. Det finns verkligen hur mycket blåbär som helst i år!

När jag väl var igång, så började jag snegla på ett äppelträd i min närhet. Det ägs av min granne, så mycket vet jag. Jag vet också att ifjol fick det vara helt ifred, inget äpple plockades utan det som inte ramlade till marken (och blev en geggig sörja där) torkade helt sonika ihop på trädet. Sorgligt, sorgligt. Så jag träffade på grannen igår och frågade sådär lite fint hur det var med trädet. Jojomen! Det var bara att plocka så mycket äpplen jag bara ville, hen var tacksam över att jag kunde ta tillvara på en del. Så jag tänkte testa att frysa in bitar av äpplena, för att senare kunna göra paj eller mos. Samt försöka vara noga att äta ett äpple om dagen när de är mogna (går tyvärr inte att lagra som de är om jag förstod grannen rätt).

Jag måste kanske köpa en större frys snart... Men det är i såna fall bara ett kärt besvär, speciellt som elen ingår i hyran. Häpp.

Är ni ute och tar reda på naturens överflöd?

4 kommentarer:

  1. Kul att vi skriver om lite samma tema idag! Bra jobbat!

    Jag tänker att du kan göra lite mos på en gång och frysa in om du kan eller typ använda natriumbensoat om du inte kan. Då har du sylt/gröttillbehör eller liknande för en lång tid framöver. Min frys är full just nu, tack vare detta. Rekommenderas varmt, särskilt eftersom man kan styra smaken ordentligt vad gäller tex socker och konsistens. Du kanske kan göra egen äppelmust förresten, har för mig du var svag för det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som vanligt skriver du mer djuplodat dock, väldigt intressant läsning! Ska försöka komma ihåg att skriva en kommentar också, är så sällan jag lyckas komma in på kontot numera (suck liksom).

      Mos äter jag typ bara till jul, men några burkar ska jag försöka hinna göra. Det är bara så mycket som ska göras just nu, gaaah! Kanske skulle det vara smart att ta en vecka ledigt i slutet på juli/början på augusti nästa år...

      Äppelmust... Där sa du nåt. Ska kanske höra med de som gör sånt i närheten, hur mycket äpplen som behövs och vad det kostar. För du har helt rätt, jag är svag för äppelmust.

      Såg för övrigt när jag var ute och red igår att det fanns vilda krusbärsbuskar på flera ställen i skogen. Måste nog ta med mig en påse nästa gång jag rider där och plocka en massa. :-D

      Radera
  2. Tyvärr inte alls. Helt rimligt iofs då jag har befunnit mig mitt i stan hela semestern (buhu). Jag tror också, liksom Frihetsmamman, på att göra mos först och frysa sen.

    Vänligen, Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åh... Vill du inte vara i stan på semestern? Tipsar direkt om länken till höger som heter "Bo i Tiny house". Jag tycker att det låter helt vansinnigt ljuvligt att semestra så, men så är jag ju eremit egentligen... ;-)

      Hoppas du har en bra semester i alla fall. <3

      Radera

Börsen gör mig nervös...

Det är konstigt hur hjärnan fungerar. På nåt vis har jag lättare för att ta motgångar än framgångar. Det är som att jag inte riktigt tror på...