måndag 6 juli 2020

Horisontalläge

När du läser det här, så har jag tagit några dagars semester. Det fick bli så, då jag kände att stressen kom lite för ofta och jag fick några klassiska varningssignaler från mig själv (tex att jag vänder på tiden, så jag antingen tror jag har mer tid än jag har, eller panikar och får för lite tid. Hade ett möte kl 13 i förra veckan, som jag, eftersom mötet var ett, direkt associerade med 11, så jag satt redo två timmar i förväg...), vilka jag numera inte ignorerar utan faktiskt tar på allvar.

Så jag hoppas att ni har en riktigt härlig vecka. Jag ska ligga i horisontalläge större delen av veckan, givetvis kombinerat med massor av häst. Jag har faktiskt en häst jag kan ligga i horisontalläge på ryggen på, det är väldigt tacksamt. Jag får satsa på det en dag när det är fint väder, så jag kan ligga och studera molnen som seglar förbi. Perfekt sysselsättning på sommaren!

Vilket är ditt bästa tips för att varva ned och bara vara?

6 kommentarer:

  1. Ligga ner på en häst? Är det för att hästen är monsterstor eller för att den är så snäll att den inte får dig att trilla av?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var kanske lite otydlig. Man sitter på hästen som vanligt (utan sadel) och sen lutar man bara kroppen bakåt så huvudet vilar på hästens rumpa. Såklart har jag snälla hästar, annars skulle jag inte göra det. ;-)

      Radera
  2. Så klokt att du tar vara på varningstecken från kropp och hjärna. Här kommer flera av mina metoder för nedvarvning:
    Läsa, vila, sova (närhelst du kan och har lust), fika i skogen på en sten, meditera, promenera i naturen (jag gissar att du kan rida ut för samma upplevelse men med förhöjd närvaro tack vare hästen).
    Hoppas att du får en bra vecka och tar dagen som den kommer. Allt gott till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk, man blir kanske klokare med åren ändå... Riktigt bra tips, jag känner hur pulsen sänks bara av att tänka på den där stenen i skogen. <3

      Jag har haft en lugn och skön vecka, nu förbereder jag mig för en lika soft helg. Hoppas du får en bra helg också!

      Radera
  3. Ta hand om dig.
    För mig funkar det ofta att motionera en hel del, inte något högre tempo, men typ längre promenad i skogen där man får komma ner i varv men kroppen får känna att den har gjort något.
    /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, promenader i skogen är verkligen något som är bra på så många sätt. Jag upplever dessutom att om jag har nåt problem som gnager, så brukar jag komma på lösningen utan att ens tänka, bara fötterna får röra sig i lagom takt.

      Radera

Utgifter för mars + strejk

Ja, jag vet att jag är sen att rapportera om mars. Men jag har hamnat i nåt slags konstigt mentalt läge där jag blivit fyra år igen och allt...