fredag 5 januari 2024

Matutmaning 8 januari - 24 mars

Jag och Minna har diskuterat en del kring våra prepperbeteenden som så smått börjat gränsa till hoardertendenser. I mitt fall är det framförallt frysen som ständigt fylls på för att saker är rabatterat på Willys. För nån gång (snart) kommer jag behöva bacon eller kycklingfiléer. Sen fylls det på och fylls på ända tills det är proppfullt och panik uppstår. 

Så här kommer vår utmaning. Vi ska använda upp så mycket vi bara kan av allt som vi har i skafferi, kyl och frysar (japp, plural). Jag har tex en lammfärs i frysen som jag tänkt göra biffar av, den köptes i september... Jag köpte dessutom potatis och palsternackor för att ugnsbaka i samma veva. Förhoppningsvis går de fortfarande att använda, de ligger iaf längst in i kylen.  

Man får kompletteringshandla för att få ihop en måltid, inom rimliga gränser. Men målet är att ha minskat lagren rejält när det är dags att fira påsk. Då tänker jag frosta av mina frysar och börja hamstra igen. Hehe. 

Hoppas fler vill vara med oss, jag ska försöka att göra avstämning i bloggen varannan vecka åtminstone. Jag är väl medveten om att jag redan i juli i fjol försökte påbörja denna rensning, men trots att jag faktiskt gjorde mig av med en del saker (alltså åt upp dem!) så fylldes det på lika snabbt igen... Gaaah!

Så på måndag kör vi!!!

20 kommentarer:

  1. Ja, nu kör vi!!
    Hälsningar från skafferiet med över 20 kg baljväxter...

    /Minna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag som försökte att inte outa ditt missbruk. ;-)

      Radera
  2. Intressant utmaning. Och i likhet med Minna ovan har jag extrema mängder av framför allt linser liggande i skafferiet. Inte omöjligt att jag gör ett försök att tömma skafferiet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni två kanske är en match made in heaven. Tror definitivt vi behöver ses till våren. Om inte annat för att ni två ska kunna utbyta recept och tips på hur man döljer sitt linsberoende. :-D

      Radera
  3. Bra utmaning. Jag får väl hänga med lite vid sidan av, det är inte så extremfullt i mina frysar och skafferi. Har redan börjat tömma på egen hand de senaste veckorna ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får heja på på sidlinjen den här gången!

      Radera
    2. Vid sidlinjen !!? Jag !!? Då känner du nog inte mig särskilt väl ;)

      Har redan lagat 2 kompletta måltider med frys- och skafferigrejer.

      Radera
    3. Oups, sorry! :-D Var inte meningen att skuffa dig åt sidan. Men då räknar jag med lite roliga lösningar på konstiga saker du hittat i frysen. :-)

      Radera
  4. Nyttjade dagens köld till att plocka ut alla fryslådor på balkongen. Inventera, sortera och slutligen märka respektive låda. Mycket nöjd med resultatet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart! Det är nåt jag saknar i min extrafrys, det är liksom bara ett stort svart hål. Jag skulle behöva en massa lådor...

      Radera
  5. Btw. Varför 8/1 till 24/3 ? Eller vänta nu, någonting med Påsk ja...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte det kändes lagom med att köra jämna veckor och då blir det bra att avsluta innan påskveckan (så jag får frossa lite mer då). Vad Minna tycker om det hela är jag fräck nog och struntar i. :-O

      Radera
  6. Vad kul, jag trodde jag var ensam om hamstringsproblematik. Kan aldrig låta bli 30 % lapparna. Jag är på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns ju som att man gör ett fynd varje gång! Så beroendeframkallande (tills man inte får igen frysen). Kul att du hakar på!

      Radera
  7. Kul, är med från sidolinjen. Jag har annat problem. Frysen full av grejer jag inte alls äter. (rest från dotter som flyttat hemifrån) Jag äter väl upp det och sen fyller jag på med det jag vill äta. Känns bra i preppertider.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där är ännu svårare... Jag har en del grejer som jag inte begriper varför jag köpt, men det mesta är ändå saker jag ser fram emot att äta. Hoppas du får till nåt bra av det iaf.

      Radera
  8. Vi utnyttjade julledighetens kyla (stockholmstrakten, så inte lika kallt som hos andra) till att frosta av några frysar. ett par hemma, några fanns hos äldre släktingar som vi hjälpte.
    Hos oss fanns mycket bullar i en frys! Bullar är gott, men inte hur gamla som helst. Vi skulle visst ha dem en sommar och glömde bort dem. Sen visade det sig att vi hade massor av äppelmos i TVÅ frysar. Den som äter mest äppelmos har egen i sin egen frys. Men nu vet vi vart alla förvaringsburkar har tagit vägen :-D
    Undrar om moset kan omvandlas till juice nu när juicen i butikerna blivit svindyr? Tar gärna emot tips på annat att göra.
    Ankfilé är tydligen något vi köper när det är extrapris, men aldrig riktigt vill göra av med. Men nu är det dags!

    Det bästa är att vi har sorterat så att det är lättare att hitta. Frukt, bär och svamp i en frys och kött, fisk och annat köpt i en annan.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, roliga fynd! Själv är jag så nördig att jag har en lista i mobilen på allt som finns i frysen, så inga överraskningar. Däremot vet jag inte riktigt varför jag har broccoli och haricot verts i mängder? Men det funkar att koka och äta lite i taget, så till sist är allt förhoppningsvis slut.

      Min ena frys står utomhus, så jag har matlådorna i frysen inne. Skulle ha frostat av den när det blev så kallt, men så långt tänkte jag inte. Ser dock ut att bli kallt snart igen, så jag får kanske fler chanser. Dock är det utefrysen som främst skulle behöva avfrostas.

      Radera
    2. Det är nog betydligt lättare att hålla koll på vad som finns i frysarna om man är ensam än som vi, en familj med tonåringar och halvt utflyttade "unga vuxna". Bara att veta hur mycket mjölk som går åt kommande vecka och som därför måste köpas in, är en hel vetenskap :-D
      VEM åt upp resterna från söndagsmiddagen som nån skulle ha som snabbmat innan en träning?
      Och är brödet slut IGEN? (Utom de där runda som köptes för ett tag sedan och är jättekänsliga och därför börjat mögla... IGEN)

      Spargrisen

      Radera
    3. Ja oh ja! Jag brukar ibland bli arg på min "sambo" som tagit sista slurken av mjölken utan att ens slänga kartongen, utan den står tom i kylen och tar plats. Gaaah! Sen inser jag att jag inte kan skylla på nån annan...

      Jag är imponerad av alla som har en respektive eller familj att försöka få ihop nåt slags vardagspussel med, själv kan jag peka med hela handen och hästarna går (oftast) med på mina idéer.

      Mjukt bröd äter jag sällan, men då har jag det alltid i frysen. Men det blir såklart krångligt, hur mycket bröd ska man ta ut kvällen före för att det ska räcka till alla men inte bli över? Puh...

      Radera

Förbereder mig för en ny matutmaning!

Jag tänkte att jag redan nu ska flagga för min nästa matutmaning. Den dröjer ända till juli månad, men då den kräver lite förberedelser (kan...