måndag 22 januari 2024

Andra veckan avklarad - matutmaning 2024

Japp, dags för uppdatering igen. :-) 

Efter förra veckans uppdatering fick jag lite lätt ångest över att jag tömde mina förråd och min lilla hamsterhjärna fick för sig att jag ALDRIG MER skulle få fylla på förråden och att jag därmed skulle svälta ihjäl. Fascinerande hur man fungerar... Då hjälpte det mycket att prata med Minna och bli påmind om att när rensningen väl är klar ska det såklart fyllas på. 

Den här veckan blev det fyra matlådor mindre, sen tog jag fram sista bitarna av äppelkakan. Nästan alla köttbullar är slut också. Jag har även tagit fram sista klumpen med köpta blåbär, då det var omöjligt att få loss mindre bitar. Tror de är från 2022. De får bli tillbehör i filen jag oftast äter till middag. En förpackning med hallon är uppäten, så nu är det bara en kvar. Även de sista skivorna franska har gått åt och två stycken vitlöksbröd. Det börjar faktiskt eka lite tomt i frysen, hurra, hurra!

Dock blev det tre nya matlådor, då jag gjorde röd tonfiskröra av en förpackning med snålröra. Men överlag en riktigt bra vecka. 

Skafferi- och kylmässigt minskar det också, kanske lite väl mycket ibland, då jag plötsligt stod utan müsli till filen. Men det löste jag med att göra bryta av de sista bitarna tunnbröd som blev kvar efter julens dopp i gryta. Jag har även öppnat en konserv med ananas och en med köttsoppa. 

Stora utmaningen framöver blir ffa att bli av med de röda vinbären (vad gör man förutom vinbärskaka?) samt gröna ärtor, broccoli och haricot verts. Funderar på nån slags soppa kanske?

Sen har jag en fårfärs kvar som gnager i samvetet. Varför i hela friden köpte jag den? Jag är tveksam till fårkött då jag tycker det smakar just får, men kanske att jag kan prova med tacokryddor och piffa till den?

Spontant börjar jag misstänka att jag rätt snart har slut på saker att rensa, så frågan är... När får jag börja handla igen? :-D

Nån fler som vill uppdatera?

12 kommentarer:

  1. Det har gått åt rätt håll även om det går sakta då jag fortfarande handlar en del mat när jag inte är sugen på vad jag har hemma.

    Men jag har riktat in mig på att bli av med en massa bönor nu genom att göra chili con carne två gånger under den senaste veckan.

    Idag fanns det billig tofu på Lidl, så den kommande veckan blir det nog någon form av wok så mycket frysta grönsaken får en chans att gå åt.

    För röda vinbär rekommenderar jag rårörda vinbär som en sylt som funkar till mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som väldigt mycket chili con carne... :-) Ska testa sylten, men det låter som att den blir väldigt sur om jag ska ha den i filen. Eller är det fri mängd socker som gäller? ;-)

      Radera
    2. Jag brukar variera mängden socker efter ändamål. I fil är det nog ganska mycket som gäller. Och tar man mindre går det nästan att ersätta lingonsylt till andra saker.

      Radera
    3. Hua, lingonsylt är på tok för beskt för mig. Men jag får tina upp lite röda vinbär och ha i filen. Kanske kan det fungera ihop med lite socker.

      Radera
  2. Här kommer en uppdatering från mig:

    Om man klassar matutmaningen som en tävling så kan man säga att jag har använt en livlina. Jag bjöd hem en vän som (nästan) är kock. Vi spenderade en hel eftermiddag med att laga mat. Lyckades tömma några tomatkonserver och en hel del ris. Så nu har jag matlådor till veckan som kommer. Tänker att jag ska dra det kortet igen snart.

    Till skillnad från dig Fri 2032 så märks det knappt att jag har rört något i skafferiet. Har klarat mig två veckor utan att handla. Vad tror ni: klarar jag en vecka till?

    /Minna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill också ha en kock som livlina! Men himla smart drag av dig. Jag hejar på dig! Klart du klarar en vecka till. :-D

      Radera
  3. Det går dåligt för mig. Fyllde på frysen med 1.4 kg blåbär och hallon samt skafferiet med 10 tetror kokosmjölk 🙁 2 Heinz chilisås för på Lidl sparade jag ca 5 kr jämfört med Coop.

    Och istället för att köpa en morgonrock köpte jag 2 för då fick jag gratis frakt. Du hör ju....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar verkligen att mina läsare är ärliga. <3

      Radera
    2. Båda morgonrockarna är fantastiska. Ingen ånger!

      Radera
  4. Jag har gått åt andra hållet och preppat ordentligt. Har salt, socker, olja, mjöl, konserver, ris så det räcker säker ett år för vår familj. Frysboxen är full med kött, grönsaker, bröd, saft, fikabröd och smör.

    Är både sugen på att äta ur samtidigt som jag vill behålla allt och införskaffa mer. Känner mig lite störd. Hm, tinar en muffins eller två medan jag funderar på nästa steg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev galet taggad av att läsa det här. Preppern/hamstern är stark i mig märker jag. Längtar tills jag får fylla på frysarna igen.

      Muffins känns alltid som rätt lösning på alla problem. ;-)

      Radera

Förmåner från jobbet

Så var det måndag igen. För att peppa oss alla lite extra (vissa kanske är lediga både tisdag och onsdag?) kommer här ett positivt inlägg om...