söndag 21 januari 2024

Jobbet och löneförväntan

Jag har nyligen haft utvecklingssamtal med chefen. Vi summerade förra året och så fick jag uttrycka min önskan om att få mer lön. Inte för att det egentligen spelar nån roll vad jag vill, allt följer lydigt färdiga mallar på mitt jobb.

Jag blev återigen förvånad över hur nöjd chefen var med mitt jobb och mitt bidrag till vår arbetsgrupp. Det är nästan så att jag blir sugen på att göra ännu mindre 2024 för att se om han fortfarande är nöjd. Men nä, jag ska nog ändå hålla den nivån jag är på nu (75 %?) och inte riskera att bli av med jobbet. Enligt vad chefen sa verkar jag dock uppfattas som nån slags expert som är omöjlig att ersätta, så det var iaf trevligt. 

Vår lönehöjning kommer landa runt 3,3 % vilket känns fånigt lite mtp inflationen som varit. Visst är det bra att inflationen bromsat upp, men vad många verkar ha missat är att det bara betyder att det inte blir ÄNNU dyrare framöver, men den prisnivå som är nu bibehålls. Dvs det är dyrt fortfarande att leva...

Jag fortsätter att gå back och känner mig lite ledsen över det. Samtidigt vet jag inte riktigt vad mer jag ska dra in på. Det får bli en bättre analys när vi är några månader in och jag har tydliga siffror på utgifterna. 

Kommer du få en bra lönehöjning i år?

8 kommentarer:

  1. I år vet jag inte, förra året blev det till min stora förvåning 5,8%. De senaste 8 åren är min lön upp 25% med samma arbetsuppgifter.

    Förra året var min egen skapade löneförhöjning 25% från kontantutdelningarna från min portfölj (pensionsfonden) och 2024 siktar jag på +5,8% från den delen av min ekonomi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till bra löneutveckling! Jag borde göra nån sammanställning nån gång över min lön, men jag tror snarare på 7-8 % senaste åren totalt...

      Radera
  2. Jag fick 3.5%, så i praktiken en lönesänkning.
    Jag fick även höra att alla fick höjningar på 2-3.5%. Så trots lönesänkningen låg jag tydligen bra till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite smådeppigt ändå... Men det är väl så läget är just nu. :-(

      Radera
  3. Som pensionär fick jag drygt 300 kronor mer i månaden, så nu har jag ca 12 000 i månaden, men bara tacka och ta emot får ju skylla mig själv som gick i pension vid drygt 62 års ålder haha..men ångrar mig inte..tur att jag varit bra på spara sedan ungarna flyttade hemifrån , för det var nämligen den bästa löneökningen, oj vad pengar det blev över, tre idrottande killar kostar.
    Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag vill inte ens veta matkostnaden för tre aktiva killar. Hua...

      Bra att du gick i pension vid 62, det gjorde min mamma med och hon har aldrig ångrat sig. Pensionärslivet är det bästa livet.

      Radera
  4. Även jag blev överraskad över hur högt min prestation värderades. Fick 4.35% ökning vilket var mer än jag satt som lägsta acceptabla ökning så jag är nöjd. Vill jag få några tusen i ökning behöver jag byta jobb vilket ligge ngt år framåt i tiden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till bra höjning! Ja, egentligen ska man väl byta jobb vartannat år för att få bra löneökning. Men om man trivs på jobbet så tenderar iaf jag att stanna kvar...

      Radera

Förmåner från jobbet

Så var det måndag igen. För att peppa oss alla lite extra (vissa kanske är lediga både tisdag och onsdag?) kommer här ett positivt inlägg om...