måndag 15 januari 2024

Första veckan avklarad - matutmaning 2024

Ja, nu har det gått en vecka på matutmaningen. Jag är ju lite speciell av mig, så jag har fotat av min lista på vad jag har för innehåll i mina frysar. Sen jämför jag från vecka till vecka vad som minskat och tillkommit. Däremot har jag sämre koll på skafferi och kyl, så där får jag köra lite på känn helt enkelt.

Fyra matlådor blev jag av med (varav en av dessa matlådor räckte till två måltider). Jag gjorde även en lasagne så jag blev av med hälften av den infrysta squashen, nio lasagneplattor och krossade tomater från skafferiet. Dock gjorde ju det att jag fick fyra nya matlådor inlagda i frysen, så det ser ut som det går på ett ut även om det egentligen minskar. 

Ett par färdigrätter försvann också från frysen, de åt jag upp när jag hade lunchpaus i stallet igår. Jag har även ätit upp en del hallon och några varmkorvar. Likaså tog jag fram ett smörpaket och en daimtårta. 

Så egentligen kan vi väl säga att det blev sju rader mindre på min lista. Samt såklart lite pasta och ris från skafferiet som minskat. 

Har inte hunnit planera veckans mat än, men planen är att bli av med både lite tomatröra (som förvandlas till röd tonfisksås) och älgfärs till köttfärssås, men det blir såklart ännu mer matlådor av detta. Men ett steg i taget tänker jag, det är fortfarande tio veckor kvar att rensa på. 

Hur har det gått för er andra? Är det nån som inte kunnat motstå att hamstra lite mer?

11 kommentarer:

  1. Har väl gått halvbra, har nog handlat lite mer än jag hade tänkt, men det har i alla fall inte hamnat i frysen utan ätits upp direkt. Jag har dragit mig till minnes att allt blir gott om man gör en lasagne av det, så linslasagne har det blivit en hel del.

    Ikväll blir det någon form av dhal som blir matlådor för resten av arbetsveckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm... Linslasagne kanske tom jag skulle kunna få i mig. Kanske. Bra ändå att äta upp det du handlat, det är ändå nån slags rensning, om än i första ledet.

      Radera
  2. Det gick så där. Ganska omgående åkte jag dit på rödmärkta mejeriprodukter.

    Frysen äter jag duktigt ur men köpte ett paket kycklingfile för hade bara 2 fileer kvar i frysen som jag planerat att äta denna vecka

    Både hallon och blåbär är slut så det kommer jag köpa i veckan så det kommer fylla på frysen igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahaha. "Åkte dit på rödmärkta mejeriprodukter". Låter som ett farligt missbruk. ;-)

      Såklart ska det ju fyllas på sen igen, så inget konstigt där. Däremot de där produkterna som man inte ens minns varför man köpte, de är lite svåranvända ibland.

      Radera
  3. Bra jobbat hörrni! :)

    På bajväxt-fronten går det långsamt, men jag har lyckats ta mig igenom två paket pasta. Havregrynen och de frysta bären minskar i stadig takt. Ska nog göra någon sylt på vinbären. Frysta vinbär på gröten är lite i suraste laget för mig...

    Söker tips på någon god "spread" likt hummus som man kan ha på mackan. Förslag?

    /Minna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beroende på vad du har hemma så kanske du kan få ihop en tapenade?

      Radera
    2. Mmmm. Vinbärskaka... Eller vänta, du pratar sylt nu. Jag har bara vinbär för sötsaker. ;-)

      Radera
  4. Ur frysen har jag rensat Prinskorv (Korvgryta), Kycklingbröstfilé (wokpanna), Kycklinglårfilé (panerad och stekt), spenat, broccoli. Så det rullar på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heja! Du är bäst av oss alla verkar det som. För du har ätit upp det och inte bara gjort matlådor som jag hoppas jag?

      Jag gillar dock skarpt Anonym 16:01 som är helt ärlig med sitt totala missbruk. :-D Jag har helt klart de bästa läsarna. <3

      Radera
  5. Jag kör mer på billig matmånad, där blir det lite mer naturligt att äta ur (är också hamster men troligtvis inte på er nivå), så slipper jag få ågren av att stoppa i matlådor i frysen (och blir istället lycklig över att veta att x antal dagar är det bara att dra fram dessa!).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Billig matmånad låter också smart! :-)

      Radera

Förbereder mig för en ny matutmaning!

Jag tänkte att jag redan nu ska flagga för min nästa matutmaning. Den dröjer ända till juli månad, men då den kräver lite förberedelser (kan...