måndag 10 juli 2023

Operation tömma frysen

Nu börjar tomaterna dyka upp i min reko-ring. Av tomater gör jag snålröra, som jag har istället för krossade tomater. I fjol (när jag desperat försökte ha sparår, haha) blev det bara gjort på 4 kg tomater. Det räckte precis till min tonfisksås ett helt år (plockade upp sista förpackningen idag), så målet i år är minst 4 kg tomater. Sen beror det lite på ork och plånbok om det blir mer. Samt utrymme i frysen...

För trots att jag var noga med att tömma frysen inför flytt, så hann jag inte tömma allt och som vanligt smyger det sig på mer mat när det är extrapriser eller jag hälsar på familjen i norr. 

Mest är det röda vinbär, krusbär, blåbär och äppelklyftor i kanel som tar plats. Jag märker att jag inte gör nåt med dem (de äldsta är från 2020), så finns det några idéer där ute på vad som kan göras? Helst något som sedan kan delas i bitar och frysas ned igen...

Jag har även en del köpta grejer som mango, ärtor och broccoli. Här funderar jag på att göra soppa på det sistnämnda, men mango? Vad göra? Säg för guds skull inte smoothie, jag har aldrig fattat grejen med sånt.  

11 kommentarer:

  1. Frukt/bär pajer! Borde även fungera med mangon.
    Olika wokrätter för grönsakerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite bränd då jag gjorde en väldigt sur krusbärskaka ifjol, men jag kanske ska våga mig på det igen (fast välja ett recept för just krusbär). Mangopaj låter väldigt exotiskt, så nu blev jag faktiskt nyfiken på att prova. :-)

      Radera
  2. Mango är gott i kycklingsallad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh så smart! Jag som är lite inne på pastasallader med kyckling just nu, måste givetvis testa.

      Radera
  3. Bär blir sylt, kan man blanda i naturell yoghurt eller på gröt. Sylt kan man även frysa. Äppelklyftor i kanel låter som utmärkt utgångsmaterial för Äppelmos. Äppelmos kan man frysa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar iofs att ha bär som de är i yoghurt, så där handlar det kanske mest om att komma ihåg att tina upp bären i god tid innan. Äppelmos äter jag däremot bara till jul, så klyftorna är nog mer tänkta till paj eller muffins.

      Radera
  4. Några halvtinade bitar mango som efterrätt. Kanske en klick grädde eller glass till, om du äter sånt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efterrätt är jag dålig på, så det kanske får bli en liten utmaning för mig. Det lät verkligen gott med mango och glass...

      Radera
  5. Med mangon rekommenderar jag att mixa den halvtinad med havremjölk med vaniljsmak och sen frysa in i glassformar. Du kan även lägga till en skvätt citron om du vill ha mer syrlighet. Blir en överraskande god glass som jag tycker påminner om Solero. Annars kan du använda den i en fruktig kikärtsgryta - under tian har ett recept på en där både mango och banan ingår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm... Nu blev jag sugen på att testa den i mitt vanliga glassrecept, det kanske blir supergott? Kikärtsgryta med mango och banan lät mumsigt, minus kikärtorna då. ;-)

      Radera
  6. Visste väl att läsarna skulle leverera. Tack allihop! Nu har jag massor med idéer för hur jag ska få frysen tömd. Nån gång när frysen lagt av (den är iofs bara sex år) ska jag köpa en större... ;-)

    SvaraRadera

Förmåner från jobbet

Så var det måndag igen. För att peppa oss alla lite extra (vissa kanske är lediga både tisdag och onsdag?) kommer här ett positivt inlägg om...