fredag 21 juli 2023

Hur mycket strul står man ut med?

Ja, nu har vi stått i nya stallet några månader. Jag önskar att jag kunde säga att det var bra. Men det är verkligen sådär. Dels känner jag mig inte riktigt välkommen. Jag flyttade in med tre hästar, men har fått plats för mina grejer som om jag flyttade in med en häst. Det finns flera i stallet som har två sadelhängare, medan jag (med fem sadlar) fick en i början. Sen flyttade en annan häst ut och då fick jag på nåder ta över den hästens sadelhängare, men hyllorna med täcken och liknande tog en annan hästägare över. Jag känner mig liksom undanskuffad i ett hörn. 

Varken Anette eller Celine trivs särskilt bra. Anette är rädd för en av hästarna, som är rätt otrevlig mot henne. Celine är rädd för alla hästar, för allihop biter och sparkar henne. Fortfarande, efter så här lång tid. :-( Det skär i mattehjärtat.

Den enda som är nöjd är Daisy, som glatt tagit platsen som minstingen i gänget och därmed får frikort för dumheterna hon gör. Alla har överseende med henne och hon kan vara med överallt. 

Rutinerna är det lite si och så med. Det tog några veckor innan jag fick veta att Celine inte vågade äta med de andra, utan gick undan vid fodring. Jag avhjälpte det med att ta in henne och ge extra varje dag, sen kom betesperioden och då har alla mer än nog med foder. Men jag fasar för hösten... Celine brukar alltid vara aningens för rund, även när jag idogt bantar henne, men nu är hon så smal så revbenen syns. 

En hästägare nämnde bara häromdagen för mig att hen inte brukade väga fodret, utan ge lite på känn. När vi jämförde våra mängder så gav hon ungefär hälften av vad de egentligen ska ha. Jag kan bara hoppas att hon börjar använda hövågen till hösten, men det förklarar ännu mer Celines viktnedgång (och även Anette har smalnat av en del). 

Min transport fick efter lite knot plats på gården, men har stått inparkerad i flera veckor (trots att jag bett om annan plats), så den har jag ingen glädje av. 

Men värst ändå är att det ska ingå tillsyn, men den verkar bestå av att ansvarig kollar så hästarna står upp. Mina hästar har fått massor av nya sår (pga bråk med de andra hästarna och diverse utstickande grejer i ligghallen) som ingen sagt till mig om, utan som jag upptäcker när jag kommer dit. Sår som verkligen syns tydligt på mina ljusa hästar. Daisy hade en dag ett sår på ögonlocket som resulterat i en blodsdroppe (bara en rispa och ögat är ok), men det hade man "missat" vid tre fodringar...

Ja, ni hör ju. Det är inte så bra, men hur jag än letar finns det inget bättre alternativ. Det enda jag hittat hittills som är okej, har förmodligen sämre hö och jag vill inte ha det som i förra stallet, där Celine började hosta när hon åt för höet var så dåligt och Anette blev dålig i magen av det. 

Det finns fler grejer som strular, som jag inte orkar nämna för att jag helt enkelt inte orkar så mycket mer just nu. Humöret är i botten och jag vill bara få lite lugn och ro omkring mig. Men det verkar hopplöst svårt. :-(

Jag hoppas alla har en skön semester och att ni får lite flyt i er tillvaro åtminstone. 

2 kommentarer:

  1. Vad tråkigt, stallet ska ju vara ett ställe man trivs på. Låter som mitt gamla stall… Tycker inte du ska stå ut alls, leta efter annan plats och gör det du kan för att få det ok under tiden. Ge din häst ordentligt med extra mat när du är ute, jag fick göra så i mitt förra stall.

    Själv börjar jag inse att jag vill ha eget stall igen, alla ställen har sina nackdelar och man får alltid kompromissa antingen med sina egna önskemål (ex plats för saker/hästtransport/rörigt) eller med hästens tillvaro (små hagar, lerigt, fordringar) eller bara att det är märkliga människor 🤨.
    //Vera

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag letar och letar, men hittar inget bra. Vill ju inte behöva flytta mer än nödvändigt, men kanske måste jag hitta en halvbra stall som tillfällig lösning ändå. :-( Just nu går hästarna på bete, så de klarar sig bra hullmässigt. Men fortsätter det såhär med hur andra fodrar funkar det ju inte till hösten. Jag kan tyvärr inte ge mer än jag gjorde i början och det verkar inte räcka. Säg att jag lyckas få i hästen 3 kg hö och den behöver egentligen 5 kg hö för att täcka upp för den mindre mängd de andra ger. Suck...

      Jag har inte råd att köpa gård i Uppland och jag är inte heller så förtjust i allt arbete som blir runtikring när man har gård. När jag hade gård förutom hann jag aldrig rida, all tid gick till att fodra, fixa staket, fylla på vatten etc. Men nånstans måste det väl finnas ett vettigt inackorderingsstall som har plats för tre hästar? Suck...

      Radera

Förmåner från jobbet

Så var det måndag igen. För att peppa oss alla lite extra (vissa kanske är lediga både tisdag och onsdag?) kommer här ett positivt inlägg om...