fredag 30 juni 2023

Onödigt lyx eller nödvändig standard

Idag har jag haft en hantverkare på besök. Han var trevlig och lättsam, dvs hade med sig skyddspapp till lägenhetens parkettgolv och jobbade på utan att störa mig när jag jobbade. 

För idag fick jag balkongen inglasad! Det blev så himla fint och även om jag såklart inte kan utvärdera det hela på bara några timmars vistelse på balkongen, så är jag nöjd och lycklig. 

Jag har tre saker som är viktiga i mitt liv; värme, god mat och hästar. Lägenheten har varit ok ur värmehänseende, men den inglasade balkongen är liksom lite extra, lite bättre. Jag kan dessutom sitta i soffa där ute, vilket jag saknat i lägenheten där det endast ryms säng och köksbord. 

Såklart har jag suttit på balkongen en del redan innan, från det att våren äntligen kom och fram till nu. Men det är skillnad att inte få snö eller regn på balkongen, eller för den delen den kalla vinden som ofta viner när det inte hunnit bli sommar. 

Jag ser fram emot att njuta ordentligt av en gassande pensionärskuvös hela sommaren och så ska det bli spännande att se hur långt in på hösten jag kan vara där ute. 

Önskar er alla en härlig helg! 

4 kommentarer:

  1. Härligt att höra att du är nöjd och lycklig över din inglasade balkong! Det känns som att det gör jättestor skillnad till dina 25 kvadrat. Blev det dyrt? Jag har ingen balkong alls, det känns riktigt trist den här årstiden.

    Vänligen, Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är så svårt att bedöma om det blev dyrt eller inte. Det kostade iaf 60' (har ingen stor balkong) men jag tog det på 36 månaders räntefri avbetalning, så slipper jag nalla från fonderna. ;-)

      Oh, det måste vara jobbigt att inte ha balkong/uteplats. Fast kanske blir man bättre på att lämna lägenheten då, jag är ju urusel på att gå ut de dagar jag jobbar hemifrån och inte ska till stallet.

      Radera
  2. Det låter som en väldigt bra investering! Kanske blir du så hooked så du köper dig en infravärmare på höstkanten. Vi sitter ju gärna i vårat uterum, men när det blir för kallt (även med värmare) så förlorar man verkligen ett trivsamt rum. Man förlänger säsongen med kuvöser helt klart! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag och en kompis skämtade om att jag skulle köpa sand och fylla hela golvet med, samt lägga värmeslingor under så det blev varmt. Samt såklart infravärme och en palm. ;-) Men jag tänker att jag börjar såhär ett år och ser om det räcker. Som norrlänning kanske jag tar på mig skoteroverallen och sitter ute även vintertid... ;-)

      Radera

Förmåner från jobbet

Så var det måndag igen. För att peppa oss alla lite extra (vissa kanske är lediga både tisdag och onsdag?) kommer här ett positivt inlägg om...