torsdag 15 februari 2024

Mitt jobbliv del 4

Mitt sjunde jobb går litegrann ihop med mitt åttonde. Men vi tar det från början. Jag hade fått lite respit iom utköpet, men bara med några månader tyvärr. Strax innan det var dags att bli arbetslös fick jag via mitt omställningsstöd (som förra jobbet bekostade) ett konsultjobb. Det var lite svävande i början vad jag skulle göra och inte blev det bättre av att den som skulle lära upp mig blev sjukskriven redan efter nån veckas introduktion (sen var hen riktigt dålig på att lära upp personer också, så jag lärde mig inte mycket de dagarna). Den andra personen som jobbade med samma arbetsuppgifter var dessutom den jag var vikarie för, dvs också sjukskriven. Jag hankade mig fram lite hjälpligt i början, försökte gissa mig till hur jag skulle göra vissa saker genom att kolla hur de andra gjort dem tidigare. Alla runt omkring var nöjda med vad jag gjorde (men de visste inte alls vad tjänsten gick ut på) så jag fick förlängt uppdrag några gånger. Lönen låg runt 27000 kr i månaden. 

Sen nånstans längs vägen insåg arbetsgivaren att personen som var sjukskriven (alltså den jag var vikarie för) aldrig skulle komma tillbaka till arbete, så det blev nån slags förhandling med utköp. Den andra personen som var sjukskriven kom inte heller tillbaka, men hen var konsult så där behövde inte arbetsgivaren bry sig så mycket. Vips var jobbet ute på annons, jag sökte såklart och fick tjänsten efter några månaders ångest. Lite komiskt i alltihopa var att jag skulle säkerhetsprövas pga jobbets utformning. Jag påpekade att det var lite konstigt att det skulle utredas ifall jag var en risk för jobbet efter att jag redan jobbat där i drygt 1 ½ år... Men tack och lov var jag ingen risk. Som extra bonus fick jag dessutom mitt största lönelyft nånsin, då jag tog i ända från tårna och begärde 34000 kr i månaden. Det satt långt inne och min chef förklarade att jag inte skulle vänta mig några lönehöjningar de kommande åren. Tur för mig var min chef lite glömsk, så jag har fått bra höjningar varenda år. :-)

Ända från början har jag varit själv på tjänsten, trots att det var två heltider när jag började. Visst är jag otrolig på att effektivisera arbetsuppgifter, men här har jag även fått jobba en del med att helt enkelt sluta göra vissa saker. Alla verkar fortfarande nöjda, så efter drygt sex år får jag anta att jag gissade rätt i vad jag skulle jobba med från början. ;-)

Kick offer har vi fö endast digitalt... Häpp. 

Ja, det var min jobbkarriär... Förhoppningsvis är det här mitt sista jobb också, men hoppet om att sluta jobba 2032 känns mer avlägset nu jämfört med tidigare. Men det får vara så tills vidare. Jag har trots allt ett väldigt fritt jobb, där jag efter covid-19-pandemin jobbar hemifrån de flesta dagarna i veckan. Jag har dessutom på kontoret, för första gången nånsin, ett eget rum med en dörr jag kan stänga när jag behöver tänka. 

Ibland skäms jag lite över hur bra jag har det på mitt jobb, med helt okej chef (hade världens bästa chef i tre år, men hen slutade i fjol), fantastiska kollegor (som gör helt andra saker än vad jag gör = ingen som lägger sig i), varierande arbetsuppgifter och bra lön. Sen påminner jag mig om  hur mitt jobbliv sett ut fram till detta jobb och inser att jag faktiskt förtjänar att ha det bra nu. 

6 kommentarer:

  1. Så skönt ändå att det kan få vara bra någon gång! Gläder mig med dig! /Minna

    SvaraRadera
  2. Det låter trevligt att kunna sitta för sig själv och göra sin grej utan alltför mycket inblandning av andra. Att trivas på jobbet gör nog resan mot ekonomiskt oberoende betydligt trevligare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt, helt underbart att få vara ifred och jobba. Kanske uppskattar jag det extra mycket efter att ha varit utan det hela mitt jobbliv?

      Radera
  3. Om du i dagsläget inte ser några hinder att fortsätta jobba i ytterligare 8 år på nuvarande jobb, ja då är det verkligen befogat med ett grattis till att ha hittat rätt !!

    Även jag har det ganska bra just nu på mitt jobb. Men är medveten om att den situationen snabbt kan förändras eftersom styrande delar av verksamheten är dysfunktionell och likt Saurons öga plötsligt kan riktas om. Därför är jag glad över min ekonomiska frihet som tillåter mig att lämna. Vilket jag kommer göra när skiten träffar fläkten ännu en gång.

    Du förtjänar att ha det bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det lät himla jobbigt när du skrev 8 år, men samtidigt så har de senaste 7 åren rusat förbi i rask takt, så det kanske går lättare än jag tror. ;-)

      Det är verkligen skönt att ha FU-pengar när man märker att det svajar inom verksamheten. Att kunna hålla sig lite avvaktande men ändå beredd, utan att oroa sig över ekonomin. Hoppas ditt jobb fortsätter vara okej tills du själv känner att du är redo att lämna.

      Radera

Förmåner från jobbet

Så var det måndag igen. För att peppa oss alla lite extra (vissa kanske är lediga både tisdag och onsdag?) kommer här ett positivt inlägg om...